- عمل بای پس معده چیست؟

عمل بای پس معده در دسته ی عمل های لاپاروسکوپی قرار می گیرد که جزو عمل های جراحی مدرن محسوب می شود و جراحی با ا

توسط ATSHNEWS در 27 مرداد 1400

عمل بای پس معده در دسته ی عمل های لاپاروسکوپی قرار می گیرد که جزو عمل های جراحی مدرن محسوب می شود و جراحی با این روش، این امکان را می دهد که رد بخیه تقریبا در بدن بیمار از بین برود و یا اگر ردی باقی بماند، بسیار ریز و تقریبا محو باشد. همچنین جراحی با این روش باعث می شود تا دوره نقاهت بیمار بسیار کوتاه تر شود و در نتیجه بیمار می تواند در زمانی کوتاه، بهبودی خود را به دست بیاورد. عمل بای پس معده را تمامی افراد می توانند انجام بدهند اما این عمل بیش تر به افرادی توصیه می شود که بسیار چاق هستند و شاخص توده بدنی آن ها بالا تر از چهل می باشد.

در این عمل زمان رسیدن مواد غذایی به روده را کاهش می دهند و در این صورت، مواد غذایی کم تری جذب بدن می شود و در نتیجه این افراد لاغر تر می شوند و وزنشان کاهش می یابد. در واقع دلیل نام گذاری این روش نیز همین موضوع است. بای پس به معنی راه انحرافی و میان بر می باشد که در واقع این اتفاق در این عمل اتفاق می افتد. در عمل بای پس معده یک راه میان بر از معده و مری به روده ایجاد می شود و در نتیجه مواد غذایی از این راه به روده انتقال می یابند و باعث چاقی نمی شوند.

 

 

 

- عمل بای پس معده مزایای بسیاری دارد.

افرادی هستند که مشغله ی کاری دارند یا وقت کافی برای ورزش کردن در طول شبانه روز را ندارند. علی الخصوص این مشکل برای کارمندان و کسانی که مدت زیادی از شبانه روز را پشت میز می گذارنند، بسیار اتفاق می افتد که وزنشان افزایش یابد و نتوانند برای کاهش آن کاری بکنند. این افراد به دلیل نداشتن وقت نمی توانند ورزش بکنند و در نتیجه افزایش وزن مسئله ای طبیعی برای آن ها خواهد بود. در نتیجه باید راهی باشد تا بتوانند وزن خود را کاهش داده و به حد ایده آل برسانند. رژیم گرفتن نیز در صورتی که همراه با ورزش نباشد، بسیار مضر خواهد بود و بدنشان تحلیل خواهد رفت. به همین دلیل بهتر است تا راهی را انتخاب بکنند که زیان زیادی برایشان نداشته باشد و به راحتی و سریع بتوانند وزن خود را کاهش بدهند. در این زمان، عمل بای پس معده گزینه ای بسیار مناسب می باشد. زیرا از مزایای این عمل سریع بودن کاهش وزن بعد از آن می باشد که می تواند این افراد را که گزینه ی دیگری ندارند، به هدفشان برساند. این عمل کاملا اختیاری می باشد و لزومی ندارد تا هر فردی که اضافه وزن دارد، این عمل را انجام بدهد. اما انجام دادن این عمل می تواند بسیار مناسب باشد.

 از مزایای دیگر این عمل می توان به کم شدن اشتها و نخوردن غذای اضافی اشاره کرد. در واقع به دلیل این که در این عمل، معده ی فرد کوچک تر می شود و بخش کوچک تری از معده در سیستم گوارشی فعالیت می کند، فرد نیاز کم تری به غذا خواهد داشت و بدن فرد نیز بر اساس معده ی جدید و متناسب با نیاز این معده فعالیت خواهد کرد. در نتیجه این عمل با کاهش دادن میزان مواد غذایی دریافت شده، منجر به کاهش وزن خواهد شد که برای بدن هیچ ضرری نخواهد داشت. همچنین باعث می شود تا بیمار به اندازه ی نیاز بدنش غذا بخورد و دیگر اشتهایی برای غذای اضافی نداشته باشد. در صورتی که اضافه تر از میزان نیاز مواد غذایی وارد بدن شود، مستقیما به روده منتقل شده و دفع می شوند و در نتیجه این مواد غذایی اضافی جذب بدن نمی شوند و یا به شکل چربی ذخیره نمی شوند که درنهایت منجر به کاهش وزن می شود.

از مزیت های دیگر این عمل می توان به این موضوع اشاره کرد که عمل بای پس معده، بیماری های که به دلیل چاقی به وجود آمده اند را درمان می کند. البته نمی توان گفت که این عمل یک راه درمان مستقیم برای بیماری ها باشد. اما اثرات این عمل باعث درمان این بیماری ها می شوند. به عنوان مثال ممکن است فردی به دلیل چاقی بیش از حد مبتلا به فشار خون باشد و چربی های زیادی در رگ ها و دور تا دور قلبش ذخیره شده باشند. بعد از عمل بای پس معده، این فرد شروع به کاهش وزن و لاغر شدن می کند. در این زمان که بدن به رویه ی قبلی عادت دارد و نمی تواند با میزان کم مواد غذایی وارد شده به معده و میزان انرژی دریافتی کم، فعالیت های خود را انجام دهد. به همین دلیل شروع بدن به سوزاندن چربی های اضافی می کند و به کاهش وزن کمک می کند. سوزاندن این چربی ها باعث می شود تا فشار خونی که به دلیل چربی های  اشباع شده در رگ ها به وجود آمده بود، از بین برود و به این صورت است که عمل بای پس معده باعث درمان فشار خون ناشی از چاقی می شود. این چربی ها که در رگ ها وجود دارد، احتمال سکته ی مغزی و قلبی را نیز افزایش می دهند. در نتیجه بعد از عمل بای پس معده و کاهش وزن که با سوزانده شدن این چربی ها توسط بدن اتفاق می افتد، احتمال سکته ی مغزی و قلبی نیز کاهش می یابد. این موضوع برای بیماری های دیگر مانند دیابت نوع دوم نیز صادق می باشد. افرادی که به دلیل چاقی بیش از حد و عادت های غذایی نادرست، به دیابت مبتلا شده اند، بعد از عمل بای پس معده و کاهش وزن، دیگر از دیابت رنج نخواهند برد.

 

 

افرادی که اضافه وزن بالایی دارند از بیماری های حرکتی – اسکلتی نیز رنج می برند. اضافه وزن زیاد باعث می شود تا بر روی مفصل ها و استخوان های فرد فشار زیادی وارد شود و این موضوع در بلند مدت منجر به درد در مفاصل و یا آرتروز می شود. بعد از انجام عمل بای پس معده و کاهش وزن، این فشار اضافی از روی مفاصل و  عضله های بدن برداشته می شود و در نتیجه احتمال به وجود آمدن مشکلات حرکتی نیز کم تر می شود.

در نتیجه عمل بای پس معده باعث درمان بیماری هایی می شود که به دلیل چاقی به وجود آمده اند و اضافه وزن بیش از حد افراد منجر به ایجاد این بیماری های شده است. عمل بای پس معده با درمان این بیماری ها، باعث برگشتن آرامش و راحتی به زندگی افراد می شود.

References : https://drsalimiclinic.com/%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D9%8A-%D9%BE%D8%B3-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%87-%DA%86%D9%8A%D8%B3%D8%AA/

آخرین مطالب