پیستون موتور خودرو چیست و انواع اشکال آن؟

همانگونه که می دانید بالای پیستون محفظه احتراق می باشد و مخلوط سوخت و هوا می بایست در محفظه احتراق فشرده بشوند

توسط ATSHNEWS در 2 دی 1400
همانگونه که می دانید بالای پیستون محفظه احتراق می باشد و مخلوط سوخت و هوا می بایست در محفظه احتراق فشرده بشوند تا با یک جرقه کوچک شمع ، محترق شوند و موج انفجار حاصله ، پیستون را به پایین رانده و ایجاد نیرو و انرژی بنماید؛ اگر قطر پیستون از قطر سیلندر ( قطر بوش سیلندر ) کوچکتر باشد ، هوا و سوخت در هنگام فشرده شدن ، از فضای خالی بین پیستون و سیلندر خارج می شود و مواد احتراق ، فشرده نشده و احتراق به درستی انجام نمی شود؛ از طرف دیگر اگر قطر پیستون بیشتر از قطر سیلندر باشد ، پیستون داخل سیلندر گیر می کند و امکان حرکت پیستون شتاب کاربراتور پراید پیدا نمی کند. فضای بین پیستون و سیلندر، با استفاده از رینگهای پیستون که در شیارهایی بر روی سطح خارجی پیستون قرار میگیرند، آببندی میشود تا از نشت هوا وسوخت به بیرون از سیلندر و نشت روغن به داخل آن piston yz450f جلوگیری شود. امروزه در خودرو های سواری، از پیستون های آلومینیمی، به دلیل سبکی و انتقال حرارت بهتر، استفاده می گردد، که به دو روش ریختگی یا آهنگری ساخته می شوند. اما رینگ های پیستون (که معمولاً از بالا به پایین به ترتیب از یک حلقه فشرده سازی، یک حلقه پاک کن و یک حلقه روغن تشکیل شده است.) از چدن یا فولاد ساخته می شوند. بر حول تاج پیستون شیارهایی ایجاد می شود که درون آنها رینگ ها قرار می گیرند. برخی رینگ های روغنی یک تکه از یک فنر بازشو برای اعمال فشار اضافی بر روی رینگ این قطعه استفاده می­کنند. موتورها بر اساس نحوه چیدمان به دو دسته خطی و V شکل تقسیم میشوند. در شکل زیر قرار دادن رینگ پیستون در داخل شیار پیستون را مشاهده می کنید. شاید بپرسید اگر این حرارت بسیار شدید در حال تولید شدن است پس چطور این قطعه باید روغنکاری شود ؟ این متشکل از یک سیلندر فلزی متحرک با حلقه های پیستون است تا پس از نصب درون سیلندر موتور، مهر موم و هوابندی شود. رینگها به دلیل خاصیت ارتجاعی مناسبی که دارند در زمان نصب روی پیستون از ناحیهای که بریده شدهاند کمی باز میشوند تا به راحتی روی پیستون و شیار مخصوص خود قرار گیرند و پس از جمع کردن به حالت اولیه برمیگردد، ناگفته نماند که قطر رینگ را با توجه به استانداردهای مخصوص به خود مقداری بزرگتر از قطر سیلندر در نظر میگیرند تا عملیات آب بندی را به نحو احسن انجام دهد. پیستون، در این مکانیزم ها، بخش متحرکی است که در داخل یک سیلندر قرار می گیرد. وقتی رینگ های پیستون را جمع می کنیم تنش اولیه در آن ها به وجود می آید و سبب می شود به جداره سیلندر فشار بیاورند. در مفهوم سرعت، جهت حرکت نیز مهم است. از طرفی در عبارت دوم، شما جهت حرکت خودرو را نیز بیان کردهاید که آن را «سرعت» (Velocity) مینامند. پیستون قطعهای استوانهای شکل می باشد که در اندازه و قطعات مختلف با توجه مدل انواع موتورها ساخته می شود. سیستم خنککننده موتورها سیستم خنککننده برای قرار دادن موتور در بهترین دما برای کار کردن میباشد - معمولاً مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور استفاده میشود. اما اگر کف پیستون خیلی داغ شود ممکن است سبب خود سوزی شود در نتیجه ترتیب احتراق به هم می خورد و ممکن است موتور آسیب ببیند . وقتی موتور روشن است پیستون و رینگ ها روی لایه ای از روغن حرکت می کنند که این فاصله را پر کرده است.اگر خلاصی پیستون خیلی کم باشد،در نتیجه اصطکاک زیاد وسایش شدید،توان موتور کاهش می یابد.در این حالت ممکن است پیستون به جداره سیلندر بچسپد و به اصطلاح گریپاژ کند.اگر خلاصی پیستون بیش از حد باشد سبب زدن پیستون در کورس قدرت می شود. رینگ در اصطلاح به حلقههای فلزی گفته میشود که روی پیستون قرار میگیرد، این حلقهها که از جنس چدن ساخته شدهاند. رینگ و پیستون در محفظه احتراق درون سیلندر قرار می گیرند. در شکل زیر چند نمونه رینگ پیستون را مشاهده می کنید. برای هر پیستون از هر دو نوع رینگ استفاده میشود، اما تعداد آنها با توجه به نوع موتور و شرایط آن تغییر میکند. آب اثر خنک کاری بهتری نسبت به روغن دارد اما همواره خطر نشت آب به داخل crankcase وجود دارد. داخل پیستون راد، لوله حمل روغن وجود دارد که مسئولیت رساندن روغن به داخل پیستون یا بازگرداندن آن از پیستون را بعهده دارد. به همین منظور قطر آن را حدود 0٫5 تا 0٫7 میلی متر کوچک تر از قطر دامنه ی پیستون طراحی می کنند. پیستون قطعه ای استوانه ای شکل توخالی است به طوریکه یک سر آنها بسته و سر دیگرش باز است و از طریق این سر و بوسیله شاتون به میل لنگ متصل میشود البته معمولا قطر پیستون در سر باز آن بیشتر است. قطر پیستون در ناحیه سر از همه جا کمتر است. پیستون راد توخالی است و لوله ای در وسط آن قرار دارد به طوریکه یک فضای خالی در اطراف آن به وجود میآورد. هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با پیستون 75 پراید وب سایت خود باشید.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن