مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد

طلاق یکی از حقوق پیشبینی شده زن و شوهر در قوانین خانواده بوده و ممکن است برای هر زوجی پیش بیاید. هر کدام از زن

توسط ATSHNEWS در 14 بهمن 1400

طلاق یکی از حقوق پیشبینی شده زن و شوهر در قوانین خانواده بوده و ممکن است برای هر زوجی پیش بیاید. هر کدام از زن و شوهر و یا هر دوی آنها به صورت توافقی به دلایل مختلفی ممکن است بخواهند به زندگی مشترک خود پایان داده و طلاق بگیرند. برای طلاق مدارک و شرایط خاصی نیاز است و با توجه به اینکه درخواست از طرف کدام یک از طرفین مطرح شده، می تواند جوانبی به دنبال داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طلاق از طرف مرد و مدارک لازم برای آن بپردازیم. 

مراحل طلاق از طرف مرد

ارائه درخواست طلاق از طرف مرد و رسیدگی به آن در دادگاه خانواده در طی مراحل زیر انجام می شود:

  • ثبت درخواست طلاق از طرف مرد یا وکیل رسمی او: در اولین مرحله، مرد یا وکیل رسمی او باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز، درخواست خود را ثبت کند.

  • دریافت پیامک تعیین شعبه دادگاه: بعد از اینکه دادخواست طلاق ثبت شد، یک پیامک برای تلفن همراه مرد ارسال شده و در آن زمان و شعبه دادگاه خانواده برای رسیدگی به پرونده اطلاع داده می شود. 

  • تشکیل جلسه رسیدگی به پرونده: در این مرحله قاضی جلسه ای با طرفین تشکیل داده و طبق اظهارات آن ها و ادله موجود، حکم طلاق (گواهی عدم امکان سازش) را صادر می کند. 

  • جاری شدن صیغه طلاق: بعد از اینکه گواهی عدم امکان سازش صادر شد، زوجین باید تا نهایتا سه ماه این گواهی را به یکی از دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق تحویل داده و صیغه طلاق را جاری کنند.

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد

همانطور که می دانید، برای ارائه تمام درخواست های حقوقی و کیفری به مدارک خاصی نیاز است و درخواست طلاق هم به همین ترتیب خواهد بود. برای ارائه درخواست طلاق از طرف زوج به دادگاه، باید مدارک زیر را تحویل داد:

  • اصل شناسنامه مرد

  • اصل یا کپی کارت ملی مرد

  • اصل سند ازدواج

  • مدارک شناسایی وکیل (در صورت اخذ وکیل)

نکته: اگر اصل سند ازدواج موجود نباشد، می توان با مراجعه به دفتر انعقاد عقد نکاح رونوشت آن را دریافت کرد. 

شرایط طلاق از طرف مرد

همانطور که در ابتدای مطلب عنوان کردیم، طلاق انواع مختلفی دارد و شرایط آن با توجه به اینکه تقاضای طلاق از طرف کدام یک از طرفین مطرح شده می تواند متفاوت باشد. برخی از شرایط طلاق از طرف مرد به شرح زیر است:

1 – حقوق مالی زن:

در ارائه تقاضای طلاق از طرف زوج، زوجه یکسری حق و حقوق مالی دارد که باید از طرف همسرش به او پرداخت شود. با وجود اینکه حق طلاق به صورت قانونی با مرد است و برای این کار به دلیل نیاز ندارد، اما وجود دلایل موجه می تواند روی حقوق مالی زن تاثیر گذار باشد. 

برای مثال اگر مرد بخواهد بدون هیچ دلیل موجهی همسرش را طلاق دهد، باید مهریه، نفقه، اجرت المثل و نحله زن را پرداخت کند و نصف اموالی که در طول زندگی مشترک به دست اورده را به همسرش بدهد. البته برخی از این حقوق مانند مهریه حتی در صورت ارائه دلایل موجه هم باید به زن پرداخته شود. دلایل موجه طلاق شامل مواردی مانند عدم تمکین، سوء اخلاق و رفتار، بیماری، نازایی، محکومیت به حبس و... می باشد. 

2 – حضانت فرزندان:

به طور کلی و فارغ از اینکه چه کسی دادخواست طلاق را مطرح کرده، حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی با مادرشان می باشد و بعد از آن به پدر واگذار می شود. البته دختران در 9 سالگی و پسران در 15 سالگی از سن حضانت خارج می شوند و می توانند مطابق میل خود با پدر یا مادر زندگی کنند. توجه داشته باشید که دادگاه می تواند بر اساس مصلحت فرزندان و شرایط آنها، حضانت هر کدام از والدین را سلب کند و به طرف مقابل بسپارد. 

3 – هزینه طلاق:

هزینه طلاق از طرف مرد به طور کامل باید توسط مرد پرداخت شود و بین طرفین تقسیم نخواهد شد.

نقش وکیل در طلاق از طرف مرد

وکیل دادگستری کسی است که به تمام قوانین و مقررات حقوقی و کیفری اشراف کامل داشته و تخصص لازم برای بررسی موضوعات حقوقی مختلف، از جمله موضوعات خانواده را داشته باشد. در موضوع طلاق از طرف مرد، حضور یک وکیل خبره و ماهر هم باعث صرفه جویی در وقت و هزینه ها می شود و هم مشکل دوندگی و رفت آمد در دادگاه های مختلف را حل می کند. 

همچنین وجود یک وکیل باعث می شود که حق و حقوق زن به صورت کامل و منصفانه پرداخت شود. در صورت عدم استطاعت مرد هم وکیل می تواند کاری کند که دادگاه به درخواست اعسار مرد رای مثبت داده و مرد بتواند مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند. 

 

از طرفی دیگر، در صورت وجود وکیل دیگر نیازی به حضور مرد در جلسات دادگاه نبوده و حتی امکان جاری شدن صیغه طلاق هم به صورت غیابی ممکن است.

آخرین مطالب