فونت | فونت چیست ؟ تعریف فونت فارسی 1401 فونت های حرفه ای

انتخاب فونت فارسی یا فونت انگلیسی و ترکیب فونت‌ها با‌هم برای همگی یک بحران اهمیت است. فرقی ندارد که

توسط ATSHNEWS در 17 فروردین 1401

انتخاب فونت فارسی یا فونت انگلیسی و ترکیب فونت‌ها با‌هم برای همگی یک بحران اهمیت است. فرقی ندارد که طراح حرفه‌ای باشید یا این که یک کاربر غیر متخصص، سایت فونت برای انتخاب فونت ممکن میباشد سردرگم بشوند. بدون شک تا حال به جهت شما هم پیش آمده که می‌بایست برای یک پروژه طراحی یا این که یک متن اهمیت فونت انتخاب می‌کردید، و آنگاه از مدتی می‌دیدید به جهت پروژه دوساعت هست دارید لیست دوهزارتایی فونت‌هایتان را زیر‌ و‌ رو می‌کنید و موهایتان را هم زمان چنگ می‌زنید، زیرا فونتِ خوبی پیدا نمی‌کنید و نمی‌دانید کدام خوب تر است؟ و کدام یکی به کار شما بیشتر می خورد؟

ترکیب فونت <span class=changed>ایران</span> فونت مکمل فونت <span class=changed>پارسی</span> iran font ترکیبی iranfont
ترکیب فونت جمهوری اسلامی ایران فونت مکمل فونت فارسی iran font ترکیبی iranfont

یا کدام یکی در کنار کدام یک زیباتر است؟ اگر بخواهم خیلی خلاصه بگویم، مساله ساخت کنتراست هست به جهت تاکید بر روی بخش‌های حساس نوشته. شما می‌توانید بوسیله‌ی میزان فونت، وزن فونت، استایل فونت، فاصله‌ی حروف و رنگ کنتراست ایجاد کنید. و به جهت انجام همین عمل تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. به چه صورت فونت خوب پیدا کنم ؟ جدیدترین( فونت جدید ) و بهترین فونت رایگان برای ساخت محتوا چست؟

در این مقاله ابتدا اهمیت اصول اهمیت و اول گزینش فونت آغاز می‌کنیم و در ادامه به معرفی یک سری تکنیک‌ها و ترفندها در انتخاب و ترکیب فونت‌ها باهم می‌پردازیم. در پایان نیز یک سری ادغام فونت‌های جالب و کاربردی به شما معرفی می‌کنیم تا در پروژه‌های آینده‌تان از آن‌ها استعمال کنید.

فونت مسئله انتقال پیام است!

ترکیب فونت <span class=changed>کشور‌ایران</span> فونت مکمل فونت <span class=changed>فارسی</span> iran font ترکیبی iranfont
ترکیب فونت جمهوری اسلامی ایران فونت مکمل فونت پارسی iran font ترکیبی iranfont

مردم باید بفهمند چه پیامی می‌خواهید به آنان برسانید و برایشان مشقت بار نباشد که مطلب را دنبال کنند. زیرا در غیر این صورت مطلب را نخوانده رها می‌کنند و این چیزی است که شما اصلاً نمی‌خواهید. پس تا حد‌امکان همت کنید برای حل این مساله، فونتی را انتخاب کنید که خوانا و سهل وآسان باشد.

فونت‌هایی که پیچیدگی زیادی دارند، انتقال پیام را که یک عدد از اهداف اصلی طراحی میباشد مبتلا نقص‌ می‌کنند. این دستور زمانی تشدید می‌شود که متن طولانی‌تر باشد و یا این که داده ها مهمی نظیر شماره تماس و امثال آن را شامل شود.

خوانایی فونت‌ lato و پیدا (نگارنده)

بگذارید در اینجا خاطره‌ی عینی و عملی خویش را دراین باره برایتان نقل کنم. در سال ۱۳۹۷ (ه.ش) در نمایشگاه مبلمان که در سالن نمایشگاه‌های در میان المللی اهواز برگذار می‌شد قدم میزدم و اصلی غرفه‌های گوناگون که همه صاحبان کسب‌وکار بودند مذاکره می‌کردم. هدفم از این عمل ساختن ارتباطاتی برای همکاری‌های آتی بود. هنگامی به یکی از غرفه‌های که از یک عدد دیگر از استان ها آمده بود سرزدم و کارت‌ویزیت آن‌ها را دیدم شوکه شدم! کارت‌ویزیت آن‌ها اهمیت فونتی متن شده بود که خوانایی کمی داشت. این مساله وقتی برایم جالب‌تر شد که بلافاصله صاحب و مالک آن غرفه شماره تماس خویش را پشت کارت برایم نوشت. همین نماد از آن بود که بخاطر تعیین اشتباه فونت، آن کارت‌ویزیت کارایی اهمیت خویش را از دست دیتا بود. هدف من از نقل همین تجربه به جهت شما تاکید بر حیاتی خوانایی فونتی می باشد که گزینش می‌کنید که حتی بر زیبایی و هماهنگی اهمیت معنا و مضمون نوشته هم حق تقدم دارد.

شلوغش نکنید! (دوتا فونت کافیست)

ترکیب فونت <span class=changed>کشور‌ایران</span> فونت مکمل فونت <span class=changed>پارسی</span> iran font ترکیبی iranfont
ترکیب فونت جمهوری اسلامی ایران فونت مکمل فونت فارسی iran font ترکیبی iranfont

اتفاقی که برای طراحان آماتور و یا این که افراد غیرمتخصص در حوزه گرافیک در مورد انتخاب فونت می‌افتد؛ همین است که در استعمال از فونت‌های متنوع زیاده بر روی می‌کنند. البته هدف همین اشخاص تولید جذابیت بیشتر در نوشته و تاکید عمده بر روی نصیب های متعدد نوشته یا طرح است. البته باید این نکته را بدانید که هر فونت جزییات و ویژگی‌های منحصر به فرد به شخص خویش را دارد. از آنجا که بخش بزرگی از یک پروژه طراحی را نوشته تشکیل می‌دهد، استفاده از فونت‌های متفاوت بیشتر موجب بی‌نظمی و اغتشاش بصری طرح می‌شود. نمی‌خواهم شما را از خلاقیت داشتن و یا این که شکستن چارچوب‌های خیالی برحذر دارم، البته به تجربه ثابت شده میباشد که تعیین دو فونت برای یک پروژه معمول و مطلوب است. پیشنهاد می‌شود تعداد فونت های پروژه بیش از سه فونت نباشد.

بهتر می باشد به جای این‌که از فونت‌های گوناگون استعمال نمایید تا بخش‌های متفاوت طرح هر کدام به گونه جلب اعتنا کرده و حضور خویش را فریاد بزنند. نظم ساختار اهمیت را حساس تعیین دو فونت به جهت کل پروژه محافظت کنید. به این رخ می‌توانید با نگهداری اصل خوانایی و هماهنگی ساختار کلی، براساس سلسه مراتب دارای بر روی قسمت‌های متفاوت طرح براساس اساسی نسبت به قسمت‌های دیگر تاکید کنید.

به شکل خیلی اتفاقی این دو طرح را کنار نیز توی گوگل پیدا کردم. می‌بینید که سمت چپی از جهت تعداد فونت شلوغ‌تر هست که خواندنش را سخت می‌کند و بهم ریخته چشم می‌شود.

تفاوت طراحی حیاتی به کارگیری از فونت‌های متعدد(سمت چپ) و طراحی حیاتی تعداد فونت‌‌های محدود.(نگارنده)

لحن‌فونت را صحیح تعیین می‌کنید؟

همه ما به رخ شهودی و سوای تدریس می‌دانیم چه فونتی احساس رسمی‌تر و چه فونتی حس بامزه و راحت‌تر دارد. ضروری است سعی کنیم اهمیت در لحاظ گرفتن مسئله و حیاتی توجه به حسی که می‌خواهیم به مخاطب منتقل نماییم فونت مورد نیاز را انتخاب کنیم. در این صورت حساس درستی از دیدن طرح یا خواندن متن‌ها به مخاطب منتقل می‌شود. و در واقع پیام گزینه نظر اهمیت لحن صدق انتقال می‌یابد.

برای نمونه هنگامی شما به جهت یک کمپانی فنی و مهندسی طراحی می‌کنید، بهتر می باشد که از یک فونت رسمی و حساس لحن جدی و قابل اعتماد استفاده نمایید تا پیام شما جدی گرفته شود و مخاطب سخن شما را قابل اعتماد بیابد. البته هنگامی به جهت یک برند آبمیوه طراحی می‌کنید فونت شما می بایست لحن صمیمی‌تر و راحت‌تری نسبت به مثال قبل داشته باشد.

استفاده از فونت‌های مهم هندسه خمیده و لحن غیر قانونی به جهت موضوعات غیر قانونی و برعکس.(نگارنده)

کنتراست لازمه فعالیت است!

در گزینش دو فونت مورد به کار گیری در پروژه و به عنوان یک ادغام مناسب لازم می باشد مقدار مناسبی از کنتراست (تضاد بصری) در در بین آن دو باشد. این کنتراست کمک می‌کند تنوع و جذابیت به کار طولانی تر شود و همچنین می‌توانید از آن به جهت ساخت سلسله مراتب کلیدی و تاکید روی بخش‌های دارای استعمال کنید. همین مساله در سکو اولیه مخاطب را به دنبال کردن مطلب ترغیب می‌کند و بعلاوه منجر می‌شود پیام متن سریع‌تر و راحت‌تر به مخاطب منتقل شود.

کنتراست میان فونت‌‌ها نیز بنیادین دارد!

در استفاده از کنتراست افراط و تفریط نکنید. زیاده بر روی در کنتراست دو فونتی که اصلی نیز جفت می‌کنید باعث بی‌نظمی و ناهماهنگی کلی فعالیت می‌شود و یکپارچگی کار را برهم می‌زند. از طرفی قلیل کاری در مقدار کنتراست باعث یکنواختی کار، خستگی مخاطب و دنبال نکردن ادامه مطلب توسط وی می‌شود.

شما می‌توانید کنتراست را در سایز، فاصله‌ی حروف، وزن فونت، رنگ و استایل ساخت کنید. به این ترتیب هر کجا حتمی میباشد که بر روی موضوعی تاکید بشود از این متغییرها به کار گیری کنید. در ادامه به تحلیل برخی از این تکنیک‌ها می‌پردازیم.

زیاده روی در کنتراست(سمت راست) و کم کاری در تولید کنتراست در طراحی(سمت چپ). (نگارنده)

کنتراست و وزن‌فونت!

یکی از راه‌های ساخت کنتراست استفاده از دو فونت با وزن متعدد است. برخی از تایپ‌فیس‌ها وزن‌های متمایز مثل :light, regular,bold و… دارند. همین در مورد وزن و ضخامت فونت هست و مهم سایز فونت تفاوت دارد. شما میتوانید یک فونت اهمیت وزن بالا به این معنی که یک فونت درشت و قطور را بخوبی اساسی فونتی کلیدی وزن اندک یعنی رشته رشته و یا این که کشیده ترکیب کنید و همین موضوع می‌تواند کنتراست مورد نیاز را تامین کند.

ایجاد کنتراست در طراحی اهمیت ساخت تضاد در وزن آن ها اتفاق افتاده. (نگارنده)

کنتراست و اندازه‌فونت!

نظم قرائت متن و این‌که متن را بایستی از چه جایی به کجا خواند بایستی به وسیله‌ی سلسله مراتب بصری به وضوع به مخاطب نشان دیتا شود. تفاوت ترازو تیتر و متن بدنه باید به اندازه‌ای باشدکه مخاطب دارای عنوان را کاملا فهم کند.

برای نمونه به نمونه‌های پایین در صورتی که کلیدی دقت نگاه کنید، در نمونه بالا به جهت تیتر اندازه کوچکتری نسبت به فونت پایین تعیین شده است. تمایز عمده فی مابین فونت عنوان و متن بدنه در نمونه‌ی پایینی سبب خوانایی بهتر و سلسله مراتب درست‌تر طرح شده، چرا که عنوان به وضوح نسبت به نوشته بدنه قابل تشخیص است.

ایجاد کنتراست حتمی در طراحی اهمیت تضاد بیشتر در اندازه‌ی فونت. (نگارنده)

کنتراست و فاصله‌ی حروف!

یکی دیگر از راه‌های تولید کنتراست در طرح فی مابین فونت‌ها، ایجاد کنتراست(تضاد) در فاصله دربین حروف (kerning) است. برای مثال در تیتر متن مسافت فی مابین حروف کم و در بدنه متن مسافت عمده باشد و یا این که برعکس. به تصویر توجه کنید.

فونت‌های مکمل و هم‌ لحن !

یکی از راه‌های مناسب ادغام کردن فونت‌ها، به کارگیری از آن‌هاییست که در کنار اینکه لحن و احساس ناشی از آن‌ها اساسی مورد قضیه پروژه و همینطور بایکدیگر هماهنگی دارد، از جهت فرمی مکمل همدیگر باشند. به این معنی که در صورتی که یک عدد از فونت‌ها فرم خشک و راست‌گوشه و مستقیمی دارد، دیگری مهم حفظ لحن مورد نیاز کمی هندسه منحنی تری داشته باشد تا یه خرده تنوع و کنتراست به کار بیشتر کند. برای ایجاد کنتراست اکثر در طراحی می‌توانید از مولفه‌هایی نظیر وزن، اندازه، فاصله حروف و… به کارگیری کنید.

ترکیب سنتی و مدرن!

یکی از طریق های سنتی انتخاب فونت و ادغام نمودن دو فونت در یک پروژه با‌هم، مخلوط فونت سنتی مهم مدرن است. در این جا منظور از فونت‌های سنتی یا این که کلاسیک فونت‌هایی مثل خانواده serif یا این که script در لهجه انگلیسی و یا فونت‌های سنتی یا نمایشی در گویش پارسی است. خصوصیت گزینه نظر نگارنده از ذکر همین خانواده فونت‌ها تنوع فرمی، وجود لبه‌های تزینی و طره‌ها و … است. همچنین منظور از فونت‌های مدرن فونت‌های sans serif در زبان انگلیسی یا این که فونت‌های هندسی در لهجه فارسی است. در این دسته فونت‌ها ضخامت خطوط در همگی امتداد آنان یکنواخت نگهداری می‌شود و هندسه معین و منظمی دارند. همینطور دیگر خبری از طره‌ها و لبه‌های بیش تر نیست.

این کار را به روش‌های متفاوتی می‌توان انجام داد. یک عدد از همین راه‌ها انتخاب فونت سنتی یا کلاسیک به جهت عنوان اساسی میزان درشت‌تر و به کار گیری از فونت مدرن به جهت بدنه متن است.

روش دیگر به کار گیری از یک فونت مدرن به جهت عنوان به میزان پهناور و وزن درشت، و یک فونت نمایشی یا سریف در بدنه متن است. همین موضوع را در لحاظ بگیرید که خوانایی حق تقدم اول یک طراح در گزینش فونت است.

اگر گیج شدیم چه کنیم؟

اگر در تعیین فونت از میان خیل انبوه فونت‌های بر روی سیستم‌تان دچار سردرگمی شدید و تعداد فراوان فونت‌ها مانع از همین شد که نکات بالا را به درستی به‌ عمل ببندید، چاره‌ی فعالیت محدود نمودن گزینه‌هاست. می‌توانید به جهت همین منظور یک خانواده فونت را انتخاب نمایید مثلاً هندسی، سریف، سنس سریف و… در این صورت تعداد محدودتری تایپ‌فیس برای تعیین شما باقی می‌ماند.

از طرفی شما حتی می‌توانید یک تایپ‌فیس را که مجموعه‌ای از وزن‌های متعدد یک فونت می باشد به جهت پروژه‌تان انتخاب نمایید و کنتراست را فقط در وزن، اندازه و فاصله دربین حروف ایجاد کنید.

ترکیب فونت‌های جالب و کاربردی فارسی و انگلیسی

پس از این‌که اصول و ترفندهای لازم برای تعیین و ادغام فونت را باهم مرور کردیم اکنون نوبت به آن رسیده تا به معرفی یک‌سری مثال دقیق فارسی و انگلسی بپردازیم تا به جهت پروژه‌های آتی لیستی از فونت‌ها داشته باشید و به راحتی از آن‌ها به کار گیری کنید. پس حساس ما در ادامه مطلب همراه باشید تا جعبه ابزاری کاربردی و چشم نواز از فونت‌ها به شما معرفی نماییم تا کارگشای شما باشد.

 ترکیب فونت «دلناز و جهان»

انتخاب «جهان» برای تیتر در کنار «دلناز» برای متن بدنه می تواند انتخاب جذابی باشه. بخاطر کنتراستی که در وزن ساخت می‌شود. کاف درشت و پر رنگ هست و پیدا هندسی و باریک، همین تضاد می‌تواند به خوبی طریق تلاوت متن و سلسه مراتب را به خواننده نشان دهد.

برای تهیه «دلناز» میتوانید اینجا کلیک کنید. همچنین نشانی تهیه و تنظیم «جهان» اینجاست

 ترکیب فونت «بهسان و صدگان»

«صدگان» برای تیتر حالت رسمی و جذابی دارااست که در مخلوط کلیدی «بهسان» هم کنتراست وزنی تولید می‌کند و نیز از لحاظ استایل به نوعی ضد و نقیض نیز هستند و همین کنتراست قابل قبولی در طراحی ایجاد می‌کند.

برای تنظیم «صدگان» میتوانید اینجا کلیک کنید. همچنین آدرس تنظیم «بهسان» اینجاست.

 ترکیب فونت «لاله‌زار و وزیر»

«لاله‌زار» به جهت تیتر خوانایی و جلوه لازم را دارد. به علاوه نوعی حس صمیمیت را تا حدی القا میکند. به جهت ادغام حیاتی آن می‌توانید از فونت «وزیر» برای بدنه محتوا به کار گیری کنید. هر دوی همین فونت‌ها بدون‌پول هستند.

برای تنظیم «لاله‌زار» میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور آدرس تنظیم «وزیر» اینجاست.

 ترکیب فونت «کاغذ الف و شبنم»

«کاغذ الف» برای تیتر فراوان تازه و جالب است و بدلیل وزن بالا، تاکید لازم برای تیتر را ایجاد می‌کند.
در ترکیب اهمیت آن می‌توانید از فونت «شبنم» که یک فونت مجانی و خواناست به جهت بدنه متن استعمال کنید.

برای تهیه کاغذ الف میتوانید اینجا کلیک کنید. همچنین نشانی تهیه و تنظیم شبنم اینجاست.

ترکیب فونت «سرباز و نیمکت»

فونت «سرباز» انتخاب فانتزی و جذابی به جهت تیتر پروژه شماست. «نیمکت» به جهت فونت بدنه متن به تیتر مکمل خوب در کنار تهمتن ظواهر می‌شود و کنتراست مهربانی در وزن و استایل بین این دو برقرار است.

برای تهیه سرباز میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تهیه و تنظیم نیمکت اینجاست.

ترکیب فونت «تانو و جاذبه»

فونت «تانو» انتخاب فونتی تیتروار برای عنوان پروژه شماست. «جاذبه» به جهت فونت بدنه متن به تیتر مکمل عالی در کنار تهمتن ظاهر می‌شود و کنتراست خوبی در وزن و استایل دربین همین دو برقرار است.

برای تنظیم تانو میتوانید اینجا کلیک کنید. همچنین نشانی تهیه و تنظیم جاذبه اینجاست.

 ترکیب فونت «Impact & Aleo»

فونت «impact» برای عنوان تعیین قابل قبولی است و به عنوان یک فونت درشت، اصلی فونت «aleo»که یک فونت نازک است ادغام جذابی می‌تواند ساخت کند چرا که کنتراست خوبی از جهت وزن بایکدیگر برقرار می‌کنند.

برای تهیه و تنظیم Impact میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تهیه و تنظیم Aleo اینجاست.

 ترکیب فونت «Thinking Of Betty & jost»

فونت «Thinking Of Betty» به جهت تیتر تعیین جذابیست و استایل اسکریپت و نمایشی دارد. در ترکیب کلیدی فونت «jost» که مدرن و خواناست کنتراست جالبی تولید میکند.

برای تنظیم Thinking Of Betty میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تنظیم jost اینجاست.

 ترکیب فونت «League Spartan & Libre Baskerville»

تایپ‌فیس «League Spartan» مدرن، کلفت و کار کشته هست و اساسی «Libre Baskerville» که زیبا، ظریف و باشکوه است کنتراست زیاد جذابی دارد. تایپ‌فیس «Libre Baskerville» خوانایی لطف داشته و به جهت تلاوت متن طولانی و متراکم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

برای تنظیم League Spartan میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تنظیم Libre Baskerville اینجاست.

از این مخلوط میتوانید به جهت پروژه‌های کلیدی متن‌ها طولانی نظیر مجلات و کتاب‌ها استعمال کنید. دقت کنید که هنگامی که شما اصلی متن ها طولانی و متراکم مواجه‌اید، تقسیم همین متن ها به ستون‌های جداگانه در کنارهم و به صورتی که طول خطوط کوتاه باشد، تلاوت متن را به جهت مخاطب راحت‌تر می‌کند.

 ترکیب فونت «Bebas Neue & Montserrat»

فرم متراکم و روشن تایپ‌فیس «Bebas Neue» که فونتی مدرن است، آن را گزینه‌ای مضاعف مناسب به جهت عنوان نوشته و فونتی دوست داستنی در دنیای طراحی‌های دارای ارتباط با صنعت دیزاین تبدیل کرده است. کنتراست جالب آن کلیدی «Montserrat» ترکیبی مرتب و امروزی به جهت شما در پروژه‌تان می‌سازد.

برای تهیه و تنظیم Bebas Neue میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تهیه و تنظیم Montserrat اینجاست.

استفاده از این ادغام به جهت موضوعات و پروژه‌های اصلی مضمون امروزی و مدرن توصیه می‌شود. از همین ادغام می‌توانید در پروژه‌های مربوط به دیزاین مد و فشن و بخصوص پروژه‌هایی که برای فروشگاه‌های لباس انجام می‌دهید به‌خوبی بهره ببرید.

 ترکیب فونت «Julius Sans One & Archivo Narrow»

تایپ‌فیس «Julius Sans One» خطوط صاف و یک پارچه‌ای ارائه می‌کند و خط شالوده گسترده‌اش آن را به یک فونت جالب برای سناریو تبدیل می‌کند. همین فونت در مقابل «Archivo Narrow» که استایل مردانه و هندسی جذابی داراست ترکیب مهربانی است. برای بدنه نوشته «Source Sans Pro» مناسب هست که خوانا و منظم بوده و حیاتی فونت‌های تیتر کنتراست لطف دارد.

برای تهیه و تنظیم Source Sans Pro میتوانید اینجا به جهت تنظیم Archivo Narrow میتوانید اینجا کلیک کنید. همینطور نشانی تهیه Julius Sans One اینجاست.

این ترکیب که از سه فونت مدرن و خوانا تشکیل شده، حالتی رسمی و جدی به پروژه شما می‌دهد. در پروژه‌هایی که پیامی جدی داشته و برای زمینه‌ای قانونی آیتم به کار گیری قرار می‌گیرند؛ می توانید از این مخلوط به خوبی بهره ببرید.

 ترکیب فونت «Yellowtail &  Open Sans»

«Yellowtails One» یک تایپ‌فیس دست‌نویس نمایشی دارای خصوصی کلفت میباشد که حروف آن ادامه‌دار و بهم پیوسته‌اند. در درمقابل «Open Sans Bold» و «Open Sans light» که استایل رسمی‌تر و هندسی جذابی دارند، کنتراست جذابی را برقرار می‌نماید.

استفاده از تایپ‌فیس «Yellowtails One» برای عنوان‌های کوتاه و آراسته است. ولی برای متن‌های طولانی مطلوب وجود ندارد چون خوانایی به اندازه را برای همین کاربرد ندارد، پس تعداد لغت ها را محدود نگه‌دارید یا از این فونت استعمال نکنید.

برای تهیه و تنظیم Yellowtail میتوانید اینجا و به جهت تهیه و تنظیم Open Sans Bold میتوانید اینجا کلیک کنید. همچنین آدرس تنظیم Open Sans light اینجاست.

از این ترکیب در مواردی که پاره ای از صنعتی یا این که قانونی بودن در داخل فعالیت وجود دارد اما ماهیت آن پرتحرک و بانشاط میباشد می‌توانید به لطف استفاده کنید.

 

آخرین مطالب