علت و درمان ژنیکوماستی

    خلاصه ژنیکوماستی یک بیماری نسبتاً شایع است که باعث ایجاد همه چیز از فرایندهای فیزیولوژیکی خوش

توسط ATSHNEWS در 12 مهر 1400

 

 

خلاصه

ژنیکوماستی یک بیماری نسبتاً شایع است که باعث ایجاد همه چیز از فرایندهای فیزیولوژیکی خوش خیم تا نئوپلاسم های نادر می شود. پزشک شما عوامل هورمونی دخیل در رشد سینه را بررسی می کند تا علت ژنیکوماستی را به درستی تشخیص دهد. با رشد سینه زنان ، استروژن ، GH و IGF-1 برای رشد سینه در مردان مورد نیاز است. از آنجا که تعادل بین استروژن و آندروژن در مردان وجود دارد ، هر بیماری یا دارویی که باعث افزایش یا کاهش استروژن در گردش و افزایش نسبت استروژن به آندروژن می شود ، باعث ایجاد ژنیکوماستی می شود. با توجه به تنوع علل احتمالی از جمله نئوپلاسم ها ، مطالعه تاریخ و تاریخ به طور دقیق و فیزیکی ضروری است. پس از تشخیص ژنیکوماستی ، درمان علل زمینه ای بسیار مهم است. در صورت عدم یافتن علت زمینه ای ، مشاهدات دقیق تری آغاز می شود. اگر ژنیکوماستی شدید است و تازه شروع شده است ، ممکن است درمان دارویی انجام شود و اگر دارو بی اثر باشد ، بافت غده با جراحی برداشته می شود.

مراحل رشد و عملکرد ناحیه قفسه سینه

رشد سینه در مردان مشابه رشد سینه در زنان رخ می دهد. در دوران بلوغ ، تعاملات هورمونی پیچیده ای رخ می دهد که منجر به رشد و بلوغ سینه در بزرگسالان می شود.

در آغاز زندگی جنینی ، سلولهای اپیتلیال (مشتق شده از اپیدرم ناحیه ای) که برای تبدیل شدن به آرئول برنامه ریزی شده اند ، در مجاری که به نوک سینه در سطح پوست متصل می شوند ، تکثیر می شوند. انتهای بسته این مجاری جوانه زده و ساختارهای آلوئولی در اواخر بارداری شکل می گیرد. با کاهش پرولاکتین جنین ، استروژن جفتی و پروژسترون در هنگام تولد ، رشد سینه های نوزاد تا زمان بلوغ کند می شود.

در طول دوره خارش زنان ، ظاهر بالینی اولیه جوش رخ می دهد ، رشد و جداسازی مجاری رخ می دهد و باعث ایجاد جوش های انتهایی به شکل چوب می شود که در نهایت جوش های آلوئولی ایجاد می شود. تقریباً 12 جوانه آلوئولی در کانال انتهایی منقبض می شوند و لوبول های نوع 1 را تشکیل می دهند. تعداد جوش های آلوئولی در لوبول های نوع 2 به 50 و در نوع 3 تا 80 افزایش می یابد. کل روند تغییر سالها پس از شروع بلوغ به طول می انجامد و در صورت عدم بارداری ممکن است هرگز به پایان نرسد.

 

ژنیکوماستی فیزیولوژیکی

ژنیکوماستی یا رشد سینه در مردان معمولاً در سه مرحله از زندگی رخ می دهد. اولین مورد بلافاصله پس از تولد در مردان و زنان رخ می دهد. این تا حدودی به دلیل سطح بالای استرادیول و پروژسترون است که توسط مادر در دوران بارداری تولید می شود و باعث تحریک بافت پستان در نوزاد می شود. مکانیسم دیگر تا حدی ناشی از افزایش تبدیل پیش سازهای استروئیدی به استروئیدهای جنسی و افزایش گنادوتروپین های نوزادان است. این بیماری می تواند چندین هفته پس از تولد ادامه یابد و باعث ترشح جزئی از سینه به نام "شیر جادوگر" شود. بلوغ دومین دوره ای است که در آن ژنیکوماستی می تواند از نظر فیزیولوژیکی رخ دهد. در حقیقت ، 60 درصد از پسران زیر 14 سال مبتلا به ژنیکوماستی هستند که از نظر بالینی قابل تشخیص است. اگرچه در بیشتر موارد هر دو طرف سینه دچار ژنیکوماستی می شوند ، اما اغلب به صورت نامتقارن ظاهر می شود و حتی ممکن است به صورت یک طرفه رخ دهد. ژنیکوماستی بلوغ معمولاً ظرف 3 سال از شروع برطرف می شود.

در اوایل بزرگسالی ، غده هیپوفیز شب ها گنادوتروپین ترشح می کند و تولید تستوسترون در بیضه ها در ساعات اولیه صبح را تحریک می کند. به این ترتیب ، استروژن در طول روز افزایش می یابد. برخی از مطالعات نشان داده اند که کاهش نسبت آندروژن به استروژن در پسران مبتلا به ژنیکوماستی بلوغ در مقایسه با پسرانی که ژنیکوماستی ندارند وجود دارد. علاوه بر این ، مطالعه دیگری افزایش فعالیت آروماتاز ​​را در فیبروبلاست های پوستی در پسران مبتلا به ژنیکوماستی نشان داد. بنابراین ، مکانیسم ژنیکوماستی در دوران بلوغ ممکن است به دلیل کاهش تولید آندروژن یا تأثیر بر آندروژن های در گردش باشد که به نوبه خود نسبت استروژن به آندروژن را افزایش می دهد.

طبق تحقیقات صورت گرفته در الو جراح در مورد ژنیکوماستی سومین محدوده سنی که ژنیکوماستی بیشتر در آن شایع است در افراد مسن (بالای 60 سال) است. اگرچه مکانیسم های دقیق این مورد به طور کامل شناخته نشده است ، شواهد نشان می دهد که این ممکن است به دلیل افزایش فعالیت آروماتاز ​​محیطی به دلیل افزایش چربی کل بدن ، افزایش سطح LH و کاهش سطح تستوسترون سرم در مردان مسن باشد. به عنوان مثال ، محققان میزان بالای استروژن در ادرار را در افراد چاق و وجود آروماتاز ​​در بافت چربی را نشان داده اند. مانند ژنیکوماستی چاقی ، ژنیکوماستی پیری ممکن است تا حدی ناشی از افزایش فعالیت آروماتاز ​​و در نهایت تبدیل آندروژن به استروژن باشد. 

 

کلمات کلیدی: ژنیکوماستی، جراحی ژنیکوماستی، بهترین جراح ژنیکوماستی، درمان ژنیکوماستی، علت ژنیکوماستی، ژنیکوماستی، کاذب، ژنیکوماستی یک طرفه، ژنیکوماستی و معافیت سربازی، بهترین جراح ژنیکوماستی در تهران، هزینه جراحی ژنیکوماستی، قیمت جراحی ژنیکوماستی

 

 آفیس نیوز دکتر فرید مرادیان، دکتر آریانا، تاپ کلینیک، فیت شیپ، نداف کرمانی، دکتر ابر بیات، دکتر نفیسی

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن