محلول ضد عفونی کننده سپتی سیدین چیست ؟

کاربرد محلول ضد عفونی کننده دست سپتی سیدین محلول ضد عفونی کننده دست سپتی سیدین یکی از محصولات بی‌نظیری است که

توسط ATSHNEWS در 16 تیر 1399

کاربرد محلول ضد عفونی کننده دست سپتی سیدین

محلول ضد عفونی کننده دست سپتی سیدین یکی از محصولات بی‌نظیری است که می‌تواند دست‌ها شما را از هرگونه آلودگی و عامل بیماری‌زا پاک کند. گاهی شما در مکان‌هایی هستید که به آب و صابون دسترسی ندارید. برای مثال وقتی در یک محیط عمومی مثل سالن زیبایی هستید که روزانه افراد زیادی در آنجا رفت و آمد می‌کنند، احتمال انتقال ویروس زیاد می‌شود. شما بعد از لمس هر وسیله و ابزار و یا حتی دست دادن با اطرافیان باید دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. تا قبل از اینکه از تمیز بودن دست‌های خود مطمئن نشدید، نباید آن‌ها را به سمت دهان، بینی، گوش و یا چشم ببرید. چرا که احتمال زیادی وجود دارد که به بیماری‌های مسری و گاهی خطرناک مبتلا ‌شوید. اما گاهی به آب و صابون دسترسی ندارد. در این صورت محلول ضد عفونی کننده دست سپتی سیدین می‌تواند جایگزین مناسبی برای ضدعفونی کردن دست‌ها باشد. این محلول می‌تواند در مدت یک دقیقه  دست‌های شما را به راحتی با محلول ضدعفونی کند. محلول ضدعفونی کننده برای مکان‌هایی مثل درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مناسب است. وقتی به طور مداوم با بیماران مختلف سر و کار دارید، احتمال ابتلا به بیماری‌های مسری افزایش می‌یابد. اگر در سفر هستید و در بین راه به آب و صابون نیاز ندارید از این محلول استفاده کنید.

ترکیبات اصلی محلول سپتی سیدین

در محلول ضدعفونی کننده سپتی سیدین مثل همه‌ی محصولات مشابه از اتانول (الکل اتیلیک) و کلرهگزیدین دی گلوکونات استفاده شده است. البته ترکیب و فرمولاسیون این مواد با هم نقش زیادی در تاثیر گذاری محلول دارد. هر یک از این دو مواد نقش مؤثری را در محلول ضدعفونی‌کننده‌ی سپتی‌سیدین دارند.

تاثیر اتانول در محلول سپتی سیدین

اتانول یا الکل اتیلیک که به آن اتیل الکل یا الکل میوه هم گفته می‌شود، دارای بوی خاصی است که همه با یک بار استشمام آن را تشخیص می‌دهد. البته بوی الکل در این محلول آنقدرها تند و زننده نیست که غیرقابل تحمل باشد. اتانول در کشورهای اروپایی برای تولید نوشیدنی هم استفاده می‌شود که درصدهای مختلفی دارد. نوع الکل اتانولی که برای ضدعفونی کردن دست و وسایل استفاده می‌شود، با نوع خوراکی تفاوت دارد. از این ماده برای تولید عطر و ادکلن و دهان شویه هم استفاده می‌شود. تاثیر اتانول در از بین بردن میکروارگانیسم‌ها فوق‌العاده است. به طوری که در طی چند ثانیه تمامی عوامل میکروبی و ویروس‌ها را نابود می‌کند. این کار ابتدا با از بین بردن پوسته‌ی باکتری‌ها و سپس نابود کردن هسته‌ی مرکزی آن‌ها انجام می‌شود. اتانول یک مایعی بی‌رنگ و قابل احتراق است. به همین دلیل برای از بین بردن رنگ آن از هیچ ماده‌ی افزودنی و مضری در محلول ضدعفونی کننده‌ی سپتی سیدین استفاده نمی‌شود. همچنین این ماده خاصیت ترکیب با آب را دارد. برای تولید محلول از مقداری آب نیز استفاده می‌شود تا خاصیت الکل اتانول را دو چندان کند. هر چند که استفاده از اتانول به تنهایی حدود ۷۰ – ۸۰ درصد خاصیت کشندگی ویروس و میکروب را دارد. برای خرید محصولات سپتی سیدین به سایت تجهیزات پزشکی سدان مراجعه نمایید sedanmed.ir
آخرین مطالب