پپا و خانوادش به قلعه بادی رسیدند

۱. آیا دهکده قلعه بادی ارزش دیدن را دارد؟ در پای پشته سنگی، حصارهای دیگری از قرون وسطی، عمود بر بستر رودخانه

توسط مدیر سایت در 7 اردیبهشت 1402

۱. آیا دهکده قلعه بادی ارزش دیدن را دارد؟ در پای پشته سنگی، حصارهای دیگری از قرون وسطی، عمود بر بستر رودخانه کشیده شدهاست، استحکام قلعه و نشانههای ساختاری بنا از جمله پیهای خانههایی که مشهود است نیز این گمان را تقویت میکند که این قلعه ساسانی باشد. از این رو، ایجاد استحکامات برای این قلعه لازم نبود، اما در سمت شمال که پشته از ارتفاع کمتری برخوردار است، بقایای دیواری عریض و محکم از سنگ لاشه با ملات و برجهای نیمهاستوانه موجود است. از قلعه بزرگ قمچقای در عصر پارتها و ساسانیان نیز استفاده شده که همزمان با محاصره آتشکده آذرگشسب در تخت سلیمان (۱۰۰ کیلومتری شمال همین قلعه) به وسیله هراکیلوس امپراتور روم، موجبات تخریب آن فراهم شده است. دور تا دور قلعه توسط دریچه های باد به صورت مجزا باد میشوند که با این عمل استقامت بدنه بیشتر شده و به وسیله انواع پمپ باد اینتکس قابلیت پر و خالی کردن را دارد . دخمههای سنگی، شبیه به غارهای انسانهای غارنشین در ارتفاعات مجاور آن وجود دارد که شباهت زیادی به دخمههای غارچهل خانه و دخمههای فوقانی ارتفاعات شمالی بندر طاهری (سیراف) دارد. دخمههای سنگی، شبیه به غارهای انسانهای غارنشین در ارتفاعات مجاور آن وجود دارد؛ و آثار فراوان دیگری نیز در محوطهٔ قلعه بر جای ماندهاست.

روایت است که از قلعه پرتغالیها که در جنوب بلده کنگ قرار داشته بود تا «قلعه لشتان» که بر فراز کوه «شاهینکوه» در شمال بار چاه واقع است راهی زیر زمینی که قسمتی از این راه مانند تونل ساخته بودند و از کنگ به قلعه لشتان میرفتند، مخصوصاً در ایام جنگ و شورش و آشوب، از این راه نیز ذخیره و مهمات و آذوقه برای کسانی که در قلعه لشتان سنگر گرفته بودند، میرساندند. «قلعه لشتان» در شش کیلومتری شمال شرقی شهرستان بندر لنگه و در شمال روستای بارچاه واقع شدهاست. از دیگر شهربازی های غرب تهران، شهربازی سرپوشیده تهران مال واقع در مجتمعی با همین نام است. شهربازی بسیج به واسطه مساحتی که دارد، یکی از شهربازیهای نسبتاً بزرگ تهران به حساب میآید. محبوب ترین کمپانی هایی که جت اسکی های قدرتمند تولید می کنند شامل سیدو، کاوازاکی و بومباردیر می شوند. در جزیره کیش برنامه هایی در سالن های مجزا برگزار می شود که به آن ها جنگ های شبانه کیش می گویند.  Th is c onte​nt h as be᠎en cre ated by GSA Con​te​nt G᠎ener​at᠎or D​em over᠎sion!

همچنین بر اساس بررسیهای بعمل آمده توسط کارشناسانی چون دکتر رضا مرادی غیاث آبادی و دکتر محمود کردوانی، مشخص شده است که بنای اولیه این قلعه باشکوه به سدههای ۲۱ تا ۲۵ قبل از میلا بازمیگردد و این به این معنا است که قلعه قمچقای بیجار بیش از ۴۰۰۰ سال قدمت دارد. کودکان بالای 3 سال می توانند از این تفریح بهره مند شوند. قلعه بادی در دبی برای تفریح با خانواده به صورت کلی برای خوشگذرانی با خانواده ساخته شده است، تجهیزات و لوازم بازی موجود در این پارک تنوع بسیار زیادی دارد. گواه این امر وجود کتیبهای در نزدیکی این قلعه است که به خطی نیمه تصویری (هیراتیک) نوشته شده است، و با توجه به این امر که اولین واضعان خط سومریان بودهاند، تصور میشود که قلعه و کتیبه قمچقای در اصل متعلق به سومریان بوده است. است. در این منطقه کتیبهای از سال ۱۱۳۰ هجری قمری (۱۷۱۷ میلادی) مربوط به میرجعفرخان کشف شدهاست. به نظر کارشناسان قلعه تاریخی قمچقای بیجار دارای کتیبهای با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک میباشد و جزو قدیمیترین کتیبههای نییمه تصویری ایران قلمداد گردیده و کتیبه آن با خط سومریان قابل مقایسه است. قلعه لشتان نام قلعهای است بر فراز کوه «شاهینکوه» در بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

علاوه بر قلعههای مذکور، آثار و بقایای قلعههای شهرهای میناب و جاسک نیز از بقایای سایر قلعههای استان است. گفتارهاست که این تونل تا حدود کوههای مغویه نیز ادامه داشتهاست. قلعه لشتان در دوران گذشته و در جنگهای محلی نقش مهمی داشتهاست. اما در اصل نام این قلعه «الفِیتور» نامگذاری کرده بودند. این پارک آبی در دسته تفریحات کیش لوکس قرار می گیرد، اما می توان آن را از تفریحات آبی جزیره دانست که دارای امکانات موج سواری می باشد و دیگر مزیت های این چنین، نام آن را در ایران و جهان پر آوازه کرده است. در حال حاضر آثاری از تونل وجود ندارد، اما از حصار بند و آثار مخروبه دیوارهای قلعه و همچنین بقایا آثار برجی از برجهای قلعه لشتان در ضلع جنوب غربی قلعه بر فراز «شاهینکوه» به چشم میخورد. به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به هوا برخاستن ناگهانی دو قلعه بادی صحنهای وحشتناک در مقابل چشم گردشگران انگلیسی رقم زد. Th​is article was gen er ated ᠎by GSA Con tent ᠎Generator  DEMO!

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن