10 مسائل همه آگاه هستند درباره تقویت خودرو که شما نمی‌کنید

این خودرو که روزهای گذشته وارد کانال ۸۰۰ میلیون تومانی شده بود، امروز به نرخ ۸۰۷ میلیون تومان در بازار خرید و

توسط مدیر سایت در 12 اردیبهشت 1402

این خودرو که روزهای گذشته وارد کانال ۸۰۰ میلیون تومانی شده بود، امروز به نرخ ۸۰۷ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای کار، دولوکس، جوانان، استیشن و وانت ساخته شد. اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت اظهار کرد: ما امیدواریم با شرایطی که پیش میرویم رونق تولید اتفاق بیفتد و شاهد کاهش قیمتها در بازار باشیم و بازار به سمتی هدایت شود که قیمت خودرو درب کارخانه ملاک قیمت گذاری در بازار باشد و دیگر شاهد اختلاف قیمت کارخانه تا بازار نباشیم. در واقع کاهش عرضهٔ خودروها به بازار، منجر به ایجاد مابهالتفاوتهای بسیار میان قیمت کارخانه و بازار شدهاست؛ تا بهوسیله این تفاوت، جذابیت کاذبی برای خریداران ایجادشده و آنان را متقاعد به ثبتنام برای خرید خودروها با قیمت کارخانهای کنند. صدرایی با اشاره به اینکه تولید به مقدار کافی وجود دارد و تقاضا در ایران یک تقاضای غیر قابل پیشبینی است، میگوید: در سال ۹۶ با دلار زیر چهار هزار تومان، مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد و تقاضا هم به مقدار کافی بود و قیمت کارخانه و بازار هم تفاوت چندانی نداشت و درواقع عرضه و تقاضا در تعادل بودند. همانگونه که فیلتر هوا در بخش ورودی هوا به موتور موثر است، اگزوز نیز در بخش خروجی هوای موتور بسیار نقش تاثیرگذاری در قدرت موتور دارد. بطور کل میتوان گفت کـه تغييرات فنی ایجاد شده دریک خودرو تنها برای رسیدن بـه سرعت بیشتر و شتاب بهینهتر صورت نميگيرد و شاخصهاي دیگری هم چون التیام كنترل و افزايش قدرت آن و همچنین افزايش قابليتهاي موثر در ترمز اتومبيل را نیز شامل میشود. در کشور ما در حال حاضر خودرو های پر شتاب و سریع نظیر پورشه، بنز، ب ام و و بسیاری از برندهای محبوب دیگر قیمت هایی گزافی دارند و تنها قشرهای مرفه و ثروتمند توانایی خریداری این خودرو ها را دارند.افرادی که خودروهایی میان رده یا حتی ارزان قیمت دارند آرزوی رسیدن به شتابی نظیر این خودرو ها را داردند و برای رسیدن به این آرزو به تیونینگ خودرو متوسل می شوند. در حال حاضر برای ریمپ کردن ecu خودروهای داخلی مبالغی بین۳۰۰ الی۵۰۰هزار تومان هزینه از مشتری دریافت میشود. درواقع سیستم منصفانه عرضه خودرو بدون محدودیتهای حال حاضر باید موجود باشد. علیرغم اقدامات مناسب وزیر صمت برای ساماندهی صنعت خودرو در کشور، اما کارشناسنان معتقدند که برای مدیریت قیمتها در بازار، نیاز است تا مسئولان بیش از این سیستم توزیع را تقویت و نظام عرضه را اصلاح کنند. بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، در زمینه گران شدن خودرو با اشاره به اینکه از آبان ماه ۱۴۰۰ تا امروز قیمت خودرو در ایران بدون تغییر بوده است، اظهار میکند: خودرو هم مانند هر کالای مصرفی دیگر مشمول تورم میشود. شروط جدیدی که برای ثبتنام و خرید خودروهای کارخانهای مطرح شده است، این پیام را به بازار سیاه کشور میدهد که عرضه همچنان قطرهچکانی است و دلالان میتواند قیمت خودروهای خود را بالا ببرند.

در بازار نمیتوان دخالت کرد و زمانی شرایط آن درست میشود که مکانیزمهای اجرایی در قیمتگذاری، تولید و عرضه درست باشد. وزیر صمت وعدههایی چون افزایش تیراژ خودرو، حذف قرعه کشی و آزادسازی واردات خودرو را در ابتدا مطرح کرد. به عنوان مثال از همان ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش و برنامهریزی برای افزایش تولید خودرو انجام شد، در این خصوص وزیر صمت اخیراً اظهار کرده است که تولید خودرو در سال گذشته رشد ۳۹ درصدی را تجربه کرده است اما سقف اعتباری خودروسازان افزایش نیافت. فلایویل به طور مختصر یک دیسک فلزی است که به پیشرانه خودرو متصل است و ضمن انتقال نیرو، استارتر به میلنگ به هنگام استارت زدن کمک می کند تا پیشرانه به صورت آرام و نرم کار کند.این قطعه در مقابل تغییر سرعت دوران و گشتاور های نامنظم مقاومت می کند و باعث یکنواختنگه داشتن چرخش پیشرانه می شود.با توجه به وزن فلایویل و سنگینیا سبک بودن آن این قطعه می تواند در مقابل تغییر سرعت مقاومت کند و این عمل مانند یک شمشیر دو لبه است. دوم، به کاهش درگ آیرودینامیکی کمک میکند .بنا به ادعا فورد وقتی جلوپنجره کاملاً بسته است،درگ خودرو میتواند تا شش درصد کاهش یابد. با این وجود، این شرکت دو خودروی کاملاً اختصاصی سمند (۲۰۰۲) و دنا (۲۰۱۵) را تولید کردهاست. اگر به خودروهای اسپرت و مخصوص مسابقات دقت کرده باشید، رانندگان این خودروها حتی صندلیهای قسمت عقب خودرو را نیز کاملاً حذف میکنند تا خودروی آنها سبکتر شود. از جمله اهداف استراتژیک در برنامهٔ هفتساله، موضوع کیفیت خودروها و بهبود مستمر آن بود که در راستای آن، استاندارد ایزو ۹۰۰۰ و بهرهمندی از نظام تضمین کیفیت در نظر گرفته شدند و تا پایان سال ۱۳۷۷، بسیاری از واحدهای تولیدی گواهینامه ایزو ۹۰۰۲ دارا بودند. ما در این قسمت از تقویت موتور خودرو ، به ارائه راهکارهایی در زمینه افزایش قدرت موتور خودرو خواهیم پرداخت که بدون نیاز به دانش خاصی بوده و خود راننده به تنهایی یا با کمک یک تعمیرکار معمولی، می تواند از عهده انجام آن برآید. آیرودینامیک علم بسیار وسیع و پیچیدهای است که پرداختن به آن، نیاز به دانش تخصصی بر روی جریانات هوایی و دینامیک گازها دارد که از حوصله این مقاله خارج است. این قطعه بر روی خودرو تا ۵۰ درصد قدرت موتور را اضافه خواهد کرد.

وی اضافه میکند: این عوامل محدودکننده باعث میشود که خودرو ۲۰۰ میلیونی در کارخانه با قیمت ۸۰۰ میلیون در بازار عرضه شود. اما اضافه کردن این قطعه و سیستم به خودرو، نیازمند دانش تخصصی نیز می باشد. در پست قبل در مورد آموزش تیونینگ اتومبیل و چگونگی تقویت موتور خودرو با روش های ساده و بدون دانش تخصصی و فقط با کمک یک مکانیک ماهر صحبت کردیم. سیستم توربو شارژ یا سوپر شارژر نقش مهمی در تقویت موتور خودرو دارد. سعی کنید از سوخت باکیفیت و ترجیحا بنزین سوپر برای احتراق بهتر خودرو استفاده کنید. توربوشارژر و سوپر شارژر در تنوع بالا وجود دارند و مزیت های متفاوتی هم دارند. به طور کلی تیونینگ پیشرانه خودرو به دو دسته اتمسفریک(بدون سیستم پرخوران) و پرخوران(با توربوشارژر یا سوپرشارژر) تقسیم می شود.روش های تقویت اتمسفریک عموما هزینه کمتری نسبت به پرخوران دارد و در این روش طول عمرانه پیشرانه نسبت به پرخوران بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال برای خودرویی مانند پژو ۲۰۶ با توجه به این که ECU این خودرو در تیپ و سالهای مخلف با یکدیگر فرق دارد هزینه ریمپ کردن آنها نیز متفاوت است. پایان سال ۱۳۹۰، ایران خودرو همچنان از رکوردشکنیهای پیدرپی تولید خود سود میبرد که پژو پس از ۲۰ سال به همکاری با ایران خودرو پایان داد. برنامه ریزیECUیا ریمپ کردن کامپیوتر خودرو یکی از ابتدایی ترین و کم هزینه ترین عملیاتی است که در زمینه تقویت می توان انجام داد.ECU در حقیقت مغز پیششرانه خودرو است و هرگونه رفتار و وظیفه خودرو را کنترل می کند.هم اکنون نیز با توجه به مسئله کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی خودرو ها کامپیوتر به قطعه ای بسیار پیچیده و پیشرفته در خودرو ها تبدیل شده است.کامپیوتر خودرو برای کنترل موارد مختلفی نظیر نحوه جرقه زنی شمع ها، میزان هوای ورودی به پیشرانه، دما ی هوا، میزان اکسیژن سوخته نشده در اگزوز، میزان سوخت منتقل شده به پیشرانه وبسیاری از موارد دیگر برنامه ریزی شده است.برنامه ای که سازنده بر رویکامپیوتر خودرو ایجاد می کند باید با انواع شرایط آب و هوایی و سوخت سازگار باشد.از طریق ریمپ و برنامه ریزی مجدد می توان تغییراتی در نرم افزار کامپیوتر انجام داد تااز این طریقبتوان به توان و گشتاور بیشتری دست یافت.این تغییرات در خودرو های بدون توربو چاجر می تواند تا 10 الی 15 درصد افزایش توان را به همراه داشته باشد. شاید ابتدا فیلتر را با دست سفت کنید ، اما بدانید حتی اگر این کار را با دست انجام شود ، لازم است نیم پیچ آخر را با آچار سفت کنید . فرض کنید اگر سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تولید میکردیم، امسال به عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسیم؛ اما به احتمال زیاد بازار با این قیمتها کشش نخواهد داشت، میتوان حتی تولید را بیشتر از گذشته کرد اما سیستم عرضهای که الان وجود دارد و در کار خودروساز دخالت میکند و محدودیت ایجاد میکند فقط باعث تقویت بازار سیاه میشود.

کارشناسان معتقدند ضعف مدیریت بازار و صنعت خودرو باعث تقویت بازار سیاه شده و قیمتها را رو به افزایش کشانده است. برای تقویت این بخش از موتور خودرو، باید سطح تماس فيلتر هوا با هواي خنك را بیشتر کرد. البته باید اشاره کرد که این افزایش قیمت، مانند افزایش نرخ دلار نیست و قیمتها به صورت پلهای افزایش پیدا میکنند. اگر قیمت ارز بالا برود بازار خودرو ملتهب میشود و مردم سرمایههای خود را برای حفظ ارزش پول به این بازار روانه میکنند. اما پژو ۲۰۷ که روزها بود با ثبات قیمت همراه شد و قیمت آن در بازار تغییری نکرد، امروز به ۸۱۰ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در روزهای گذشته با کاهش قیمت مواجه شده بود، اکنون در نرخ ۴۷۰ میلیون تومان به فروش میرسد. تا زمان ظهور خودروها، کارگران کارخانه یا در نزدیکی کارخانه یا در جوامع پرتراکم دورتر زندگی میکردند که با تراموا یا راهآهن به کارخانه متصل بودند. به طور مثال اگر قیمت کارخانه یک اتومبیل ۶۰۰ میلیون تومان تعیین میشد و با شرایط تحویل یک ماهه و بدون محدودیت به متقاضیان اعطا میشد، حباب قیمتی بازار شکسته میشد و قیمت کارخانه و بازار نزدیک به هم شکل میگرفت. او توضیح داد: ضعف در مدیریت بازار و صنعت خودرو کشور و تغییر تصمیمگیری در رابطه با شیوه عرضه خودرو، باعث شده است بازار سیاه خودرو کشور تقویت شود. به همین دلیل این افراد ممکن است به سمت تقویت خودرو بروند و در این مسیر انواع قطعاتی و روشهایی وجود دارد که میتوان از آنها برای افزایش توان و عملکرد خودرو استفاده کرد. برای اینکه سیستم ترمز اتومبیل شما بهتر عمل کند ابتدا باید سیستم تقویت یا بوستر آن را قدرتمندتر کرد که معمولا استفاده از انواع بزرگتر توصیه میشود. سنگین بودن فلایویل باعث می شود که سرعت پیشرانه به سختی تغییر کند و این عامل باعث می شود در دور پایین به دلیل اینرسی ذخیره شده در فلایویل پیشرانه چرخش ایده آلش را بدون خاموش شدن حفظ کند. اگر خودروی شما سنگین است نمی توانید انتظار داشته باشید که به محض فشردن پدال گاز، بتوانید با سرعت فزاینده ای شروع به حرکت نمایید. از طرف دیگر سنگین بودن باعث می شود که عکس العمل خودرو به خصوص پدال گاز هنگامی که شما پایتان را از روی پدال بر می دارید کاهش یابد و دور موتور با کمی تاخیر کم شود.در خودروهای مسابقه ای و مواردی از این قبیل خودرو باید عکس العمل سریع تری داشته باشد بنابراین از فلایویل سبک تر به منظور ایجاد تغییرات سریع تر در سرعت و ایجاد توان بیشتر استفاده می شود.میزان سبک شدن فلایویل بستگی به موارد استفاده شما و همچنین به بالانس بودن فلایویل در حالت سبک شده بستگی دارد.فلایویل باید با دقت و علم و مهارت کافی سبک شود و توجه داشته باشید که این نوع از فلایویل ها برای مقاصد مسابقه ای مناسب است و مناسب جاده و شهر نیست.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد norbert performance لطفا به بازدید از وب سایت ما.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
کاربر سایت
تاریخ ثبت : 12 اردیبهشت 1402