چگونگی ثبت دادخواست طلاق توافقی

طلاق توافقی: طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زن و شوهر به دلیل عدم سازش و عدم تمایل به ادامه زندگی مشتر

توسط ATSHNEWS در 10 اسفند 1400

طلاق توافقی:

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زن و شوهر به دلیل عدم سازش و عدم تمایل به ادامه زندگی مشترک تصمیم به طلاق می گیرند. در این گونه از طلاق زوجین در مورد تمامی امور زندگی و مسائل مربوط به زندگی مشترک از جمله تمام امور مالی و غیرمالی به توافق می رسند و پس از آن برای اجرای طلاق توافقی به دادگاه مراجعه می کنند. 

در طلاق توافقی میزان درگیری و دعوای بین طرفین کمتر از دیگر نوع طلاق است و به همین دلیل روند پیگیری درخواست طلاق توافقی کوتاه تر و ساده تر از طلاق غیرتوافقی است.

چگونگی دادخواست طلاق توافقی: 

دادخواست طلاق توافقی دارای چند قسمت مختلف می باشد. زوجین برای ثبت دادخواست طلاق توافقی ابتدا باید خواهان، خوانده، مدارک لازم، خواسته های دادخواست طلاق توافقی و شرح آن را کامل کنند و آن گاه برای ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام کنند. 

زوجین برای ثبت دادخواست طلاق توافقی باید به مراکز الکترونیکی ثبت طلاق مراجعه کنند و پس از ثبت دادخواست و ارجاع به دادگاه خانواده، مراحل مربوط به طلاق توافقی را طی کنند. این مراحل عبارتند از:

مراجعه به مراکز مشاوره و تنظیم صورتجلسه عدم سازش زوجین 

مراجعه به دادگاه و شرکت در جلسات مربوطه

صدور گواهی عدم سازش از طرف دادگاه 

مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و جاری شدن صیغه طلاق 

مسائل مورد توافق در طلاق توافقی:

در طلاق توافقی یکی از موضوعات اصلی طلاق، جدایی زوجین در صورت توافق بر سر تمامی امور مالی و غیرمالی است. بنابراین زن و شوهر پیش از طلاق بایستی در مورد تمامی امور به توافق رسیده باشند. از جمله مهمترین مواردی که زن و شوهر باید در مورد آن به توافق رسیده باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهریه: مهریه ممکن است توسط زن بخشیده شود یا به طور کامل توسط زن دریافت شود. البته حالتی نیز وجود دارد که در آن زن قسمتی از مهریه را دریافت و بقیه آن را می بخشد. حتی ممکن است مهریه به صورت توافقی قسط بندی شود.

نفقه: منظور از نفقه هزینه های مربوط به زندگی زن در طول زندگی مشترک و در زمان عده می باشد، که بنا به درخواست زن میزان آن تعیین می شود و زن می تواند مبلغ آن را دریافت کند یا ببخشد.

اجرت المثل: این مورد مربوط به هزینه هایی است که مرد باید به عنوان پاداش یا دستمزد به زن بپردازد. اجرت المثل برای انجام کارهای خانه توسط زن نظیر نظافت، آشپزی، نگهداری فرزندان و ... در خانه مرد تعیین می شود.

حضانت: حضانت مربوط به نگهداری فرزند یا فرزندان پس از طلاق توافقی می باشد. در این مورد سرنوشت زندگی فرزندان و هزینه های نگهداری آنان پیش از طلاق تعیین می شود.

توجه داشته باشید که توافق در مورد این مسائل به عنوان شرط های طلاق توافقی بایستی پیش از صدور حکم جدایی توسط دادگاه انجام پذیرد.  

مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی:

مدارک نام برده در زیر برای اجرای طلاق در درخواست طلاق توافقی الزامی می باشد:

اصل شناسنامه و کارت ملی زوجین به همراه کپی 

اصل و کپی عقدنامه یا سند ازدواج

ارائه گواهی سلامت بکارت (برای طلاق توافقی در زمان عقد) و یا ارائه گواهی عدم بارداری

صورتجلسه توافق زوجین

ارائه گواهی عدم سازش زوجین

عوامل موثر بر هزینه طلاق توافقی:

به طور معمول هزینه طلاق توافقی برآیندی از موارد زیر است که ممکن است مبلغ آن توسط زن یا شوهر و یا به صورت مشترک و توافقی پرداخت شود. 

هزینه های مربوط به تنظیم درخواست طلاق توافقی

هزینه های مربوط به ثبت دادخواست طلاق توافقی 

هزینه مشاوره و دادرسی 

هزینه مربوط به گواهی بارداری و یا بکارت 

هزینه ثبت طلاق در دفترخانه ثبت طلاق و ازدواج

حق وکالت وکیل (در صورت اخذ وکیل)

https://idehalmag.com/42843-%d8%b7%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%81%d9%82%db%8c/

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن