پیکور چیست؟ و چه کارایی دارد؟

چکش دوار یا مته ضربه ای؟ مته ضربه ای ابزار همه جانبه ای است که تقریباً در هر خانه ای که به خوبی تهیه می شود،

توسط ATSHNEWS در 11 اسفند 1400

چکش دوار یا مته ضربه ای؟

مته ضربه ای ابزار همه جانبه ای است که تقریباً در هر خانه ای که به خوبی تهیه می شود، می باشد. علاوه بر سوراخکاری، با مته ضربه ای می توانید پیچ نیز ببندید. حفاری مواد سبک مانند چوب، بتن متخلخل یا تند سوراخ دار نیز برای این دستگاه مشکلی ندارد. با این حال، اگر سطح زیرین بزرگ‌تر شد یا حتی اگر قرار است کار اسکنه‌کاری انجام شود، باید به سمت چکش چرخشی برسید. اما تفاوت های مته ضربه ای و چکش دوار چیست و برای پروژه هایم به کدام دستگاه نیاز دارم؟

اجاره هیلتی در:

https://tehrantakhrib.com/%d8%a7%d8%ac%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%87%db%8c%d9%84%d8%aa%db%8c/

مته ضربه ای

همانطور که قبلا ذکر شد مته ضربه ای یک ابزار جهانی است که می تواند هم برای سوراخ کاری، با ضربه یا بدون ضربه و یا برای پیچاندن پیچ استفاده شود.

مته استفاده شده از طریق مکانیسم ضربه مکانیکی خود، ضربه واقعی را به حرکات ارتعاشی خنثی می کند. مته چکشی ضربه ای ضربه را کاملاً مکانیکی از طریق آرایش چرخ دنده ها در گیربکس ایجاد می کند.

 

هنگام سوراخ کردن چوب یا گچ تخته، ضربه مته ضربه ای را می توان با یک کلید کاملاً غیرفعال کرد. این امکان استفاده از مته ضربه ای را به عنوان یک مته سنتی نیز فراهم می کند.

 

برخلاف چکش دوار، مته ضربه ای در حفاری مواد سخت به نیروی زیادی نیاز دارد. از آنجایی که ضربه در اینجا صرفاً به صورت مکانیکی ایجاد می شود، مته چکشی ضربه ای فاقد نیروی محرکه واقعی است. این عدم پیشرانه باید توسط کاربر به صورت فشار بر روی ماشین اعمال شود.

 

در مقایسه با چکش دوار، مته ضربه ای فرکانس ضربه بسیار بالاتری دارد و در نتیجه سطح صدای بالاتری دارد. هنگام کار با مته ضربه ای، همیشه باید از محافظ گوش مناسب استفاده کنید.

 

چکش دوار

برخلاف مته ضربه ای، چکش دوار دارای مکانیزم ضربه ای الکتروپنوماتیکی است.

 

حرکت چرخشی موتور الکتریکی از طریق یاتاقان محرک و یک پیستون به یک حرکت بالابر منحرف می شود. این فشار منفی حاصل را از طریق به اصطلاح پتک در جهت مته گیره دار توزیع می کند و در نتیجه یک حرکت محوری ایجاد می کند. چکش‌های دوار علیرغم مصرف انرژی کمتر و فرکانس ضربه کمتر در مقایسه با مته‌های ضربه‌ای، به دلیل مفهوم متفاوت نیروی ضربه‌ای، بسیار برتر از آنها هستند.

 

چکش دوار به لطف مکانیزم ضربه الکتروپنوماتیکی، مته را تقریباً مستقل به دیوار می راند. تلاش مورد نیاز در اینجا بسیار کم است و در درجه اول بر روی قرار دادن چکش چرخشی در زاویه صحیح در مقابل دیوار و نگه داشتن آن در موقعیت متمرکز است.

 

حفاری با چکش دوار

علاوه بر سوراخ کردن سنگ و بتن، از چکش چرخشی می توان برای کارهای حفاری مانند برداشتن کاشی یا حتی برداشتن کل دیوار نیز استفاده کرد. برای این منظور یک اسکنه به جای مته در نگهدارنده SDS چاک قرار می گیرد. حرکت چرخشی لازم برای حفاری را می توان با استفاده از کلید روی دستگاه به طور کامل غیرفعال کرد. بنابراین چکش دوار به یک چکش درزبندی سبک تبدیل می شود که نوک اسکنه را به طور مستقل به داخل زمین می راند. اسکنه های مته چکشی در طول های مختلف و با نوک های مختلف از نمایندگی های متخصص در دسترس هستند.

 

به لطف سیستم استاندارد SDS، که امکان تعویض سریع مته ها و اسکنه ها بدون ابزار را فراهم می کند، استفاده از مته های هر سازنده ای آسان است. سیستم SDS یا SDS-plus به مته اجازه بازی جانبی کمی را می دهد و بنابراین سوراخ های کاملی را در دیوار تضمین می کند، زیرا تغییرات جزئی در زاویه حمله چکش قابل توجه نیست.

 

آخرین مطالب