نقش وکیل امور ملکی در دعوای رفع مزاحمت ملکی

تقریبا 50 درصد دعاوی دادگا‌ها مرتبط با امور ملکی است. دامنه دعاوی امور ملکی بسیار گسترده و وسیع است و در

توسط ATSHNEWS در 4 آبان 1400

تقریبا 50 درصد دعاوی دادگا‌ها مرتبط با امور ملکی است. دامنه دعاوی امور ملکی بسیار گسترده و وسیع است و در هر موضوعی که مربوط به امور ملکی باشد، ضرورت مشورت با وکیل ملکی وجود دارد. یکی از این دعاوی و موضوع مورد بحث امروز دعوای رفع مزاحمت ملکی است.

تعریف دعوای رفع مزاحم ملکی و وظایف وکیل ملکی در آن

ماده 160 قانون آیین دادرسی مدنی در مورد دعوای مزاحمت این چنین می‌گوید: « دعوای مزاحمت عبارت است از دعوایی که به موجب آن متصرف مال غیر منقول، درخواست جلوگیری از مزاحمت کسی را می‌کند که نسبت به متصرفات او مزاحم است، بدون اینکه مال را از تصرف متصرف خارج کرده باشد».

دعوای مزاحمت ملکی همانطور که از نامش پیداست، در زمره وظایف و تخصص‌های یک وکیل املاک متخصص است و اگر قصد اقامه چنین دعوایی دارید بهتر است با بهترین وکیل املاک مشورت داشته باشید.

شاهد مثالی که شاید زیاد با آن برخورد کرده‌اید، ریختن زباله در ورودی ملکی که متعلق به شخص دیگری است که برای وی ایجاد مزاحمت کرده است. یا حتی ساختمانی دیگر که در حال بازسازی یا ساخت و ساز است، مصالحی را جلوی ورودی ساختمان همسایه ریخته باشد. این دو مورد مثال بسیار ساده‌ای در مورد مزاحمت است.

ارکان و شروط دعوای مزاحمت و بررسی درستی آن ها توسط وکیل ملکی

در چه صورتی دعوای مزاحمت موضوعیت پیدا می‌کند؟ زمانی می‌توانیم نسبت به مزاحمت اقامه دعوا داشته باشیم که موارد زیر وجود داشته باشند:

1.     تصرف سابق خواهان بدون مزاحمت

2.     مزاحمت فعلی خوانده بدون رضایت خواهان

3.     غیرقانونی بودن مزاحمت خوانده

آنچه که باید به آن توجه کنید و تخصصی بودن موضوع را بیش از پیش روشن می‌کند این است که در دعوای مزاحمت، خواهان (شاکی) باید بتواند اثبات نماید که موضوع دعوا حسب مورد، قبل از خارج شدن ملک از تصرف وی و یا قبل از ممانعت و یا مزاحمت در تصرف و یا مورد استفاده  او رخ داده و بدون رضایت او و یا به غیر وسیله قانونی از تصرف وی خارج شده است.

در دعوای الزام به رفع مزاحمت ملکی، خواهان، مالک ملکی است که از باب ایجاد مزاحمت دیگری آسیب دیده است. خوانده شخصی است که علیه او اقامه دعوا شده است.

همانطور که خواندید دعوای مزاحمت ملکی به مانند سایر دعاوی ملکی، پیچیده و تخصصی است. بنابراین قبل از اقدام به هر کاری مشورت و استفاده از وکیل امور ملکی متخصص را فراموش نکنید. چراکه وکیل ملکی متخصص کسی است که نسبت به قوانین و مقررات حقوقی و قانونی مرتبط با حوزه املاک آشنایی کامل دارد و می‌تواند شما را در پیشبرد پرونده یاری دهد.

بیشتر بخوانید: چه وظایفی بر عهده وکلای متخصص و با تجربه امور املاک و مستغلات می باشد؟

انواع مزاحمت ملکی و نقش وکیل ملکی در آنها

مزاحمت یا بر اساس ناآگاهی(جنبه حقوقی) اتفاق افتاده و یا از روی عمد و با نیت قبلی(جنبه کیفری) ایجاد شده است. در هر صورت این اقدام (مزاحمت) بر خلاف قانون است و می‌توان علیه عامل مزاحمت، اقامه دعوا و یا طرح شکایت نمود.

دعوای رفع مزاحمت ملکی در مواردی جنبه کیفری پیدا کرده و آن در صورتی اتفاق می‌افتد که فرد مزاحم برای اموال دولتی و یا وابسته به نهادهای عمومی مزاحمت ایجاد کرده باشد. اگر چنین باشد قانون مجازات اسلامی به موضوع ورود پیدا می‌کند.

برخی از مصادیق و موارد مزاحمت ملکی

·        پارک کردن اتومبیل در زمین یا پارکینگ متعلق به دیگران

·        رفت و آمد از مسیر اختصاصی دیگران

·        قرار دادن اثاثیه در مقابل محل کسب دیگران

·        خودداری از عدم تعمیر در محل مسکونی یا تجاری به گونه ‌ای که ضرر آن بیشتر متوجه سایر همسایگان شود

·        ریختن زباله یا مصالح ساختمانی در ورودی ساختمانی که متعلق به دیگری باشد

علاوه بر مواردی که بیان شد، ممکن است مصادیق دیگری نیز وجود داشته باشد که بهتر است برای مشخص شدن نوع مزاحمت و این‌که آیا در مورد شما نیز شرایط برای اقامه دعوا وجود دارد یا خیر بهتر است با وکیل امور ملکی صحبت کنید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

چند نکته در مورد دعوای رفع مزاحمت ملکی که وکیل ملکی باید به شما گوشزد کند

·        اولین نکته این‌که دادگاهی که ملک در حوزه آن قرار دارد، به عنوان دادگاه و مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده رفع مزاحمت ملکی است.

·        مدارکی که خواهان باید برای اقامه دعوا داشته باشد، عبارتند از: مدارک دال بر تصرف خود بر ملک، اسناد و یا ادله مناسب برای نشان دادن وجود مزاحمت، مدارک شناسایی و یک سری دیگر از مدارک است که برای آماده‌سازی آن‌ها و شروع اقامه دعوا به بهترین وکیل امور ملکی در تهران یا شهر محل اقامت خود مراجعه نمایید.

·        خواهان باید بتواند به دادگاه اثبات نماید که مال مورد نظر از گذشته در تصرف او بوده است.

·        همچنین خواهان باید اثبات نماید که مزاحمت به کرات و به صورت عینی و ملموس تکرار شده است و خواهان هیچ‌گاه نسبت به عمل خوانده رضایت نداشته است.

با توجه به مواردی که اشاره شد مراجعه به وکیل متخصص ملکی بر کسی پوشیده نیست. چراکه پیچ و خم‌های دعاوی ملکی مانند دعوای رفع مزاحمت بسیار زیاد بوده و درصورتی که به قانون اشراف نداشته باشید نمی‌توانید نسبت به پیروزی و دستیابی به هدف خود امیدوار باشید. برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل تهران و اطلاع از هزینه وکیل امور ملکی نیز می‌توانید با کمی پرس و جو و تحقیق، بهترین وکیل ملکی را انتخاب کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن