میلگرد A3

میلگرد A3 میلگرد یکی از اساسی ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی در امر ساخت و ساز و پروژه های عمرانی است. ای

توسط ATSHNEWS در 1 شهریور 1400

میلگرد A3

میلگرد یکی از اساسی ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی در امر ساخت و ساز و پروژه های عمرانی است. این محصول انواع مختلفی دارد که هر یک کاربردهای متفاوتی نیز دارند ولی یکی از اصلی ترین کاربردهای آن در مسلح کردن بتن (بتن آرمه) است. بتن از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است اما مقاومت کششی آن بسیار پایین است.

این امر باعث می شود که بتن به تنهایی در قطعاتی که همزمان تحت نیروهای فشاری و کششی هستند، قابل استفاده نباشد؛ بنابراین، برای حل این معضل از میلگرد استفاده می شود. میلگرد موجب می گردد که مقاومت کششی بتن بالا برود و در نتیجه استحکام سازه افزایش یابد. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع میلگرد و کاربرد آنها بپردازیم.

فرق میلگردهای A1 ،A2 ،A3 و A4 در چیست؟

دسته بندی انواع میلگرد

اگر میلگردها را از نظر استحکام و سختی دسته بندی کنیم بر چهار نوع می باشند:

 -a1میلگرد ساده بدون آج

 -a2میلگرد آجدار مارپیچ و موازی

 -a3میلگرد آجدار ضربدری

 -a4 میلگرد آجدار مرکب

تقسیم بندی بالا بر اساس استاندارد و آنالیز قدیمی می باشد اما اگر بخواهیم آنها را بر اساس استاندارد و آنالیز جدید نام گذاری کنیم به شرح زیر خواهند بود:

-         S240

-         S340

-         S400

-         S500

 

آشنایی بیشتر با میلگرد A2 و A3

تفاوت اصلی این دو میلگرد در آج ها و از همه مهمتر میزان انعطاف پذیری آنها است. به طوری که میلگرد نوع A2 دارای آج و انعطاف پذیری بیشتر و میلگرد A3 دارای آج های ضربدری و انعطاف پذیری بسیار پایین است. آجدار بودن میلگرد موجب می شود تا محصول از جای خود خارج نشده و تا حد امکان در بتن فرو برود.

در نمونه های بدون آج اما قضیه فرق می کند. در این نوع از محصولات به دلیل استفاده از روکش برای جلوگیری از زنگ زدگی میزان آج کم است. البته این محصولات نیز دارای آج بسیار کمی هستند تا به خوبی در بتن فرو بروند.

ویژگی های میلگرد A2

میلگرد نیمه سخت با آج ساده رده بعدی میلگردهای A2 هستند که به شکل آجدار بوده و از لحاظ طبقه بندی در رده S340 دسته بندی می شوند و جزء میلگردهای نیمه سخت هستند. یک محور در امتداد طولی بوده و یک سری دورپیچ به صورت مارپیچ نسبت به این محور طولی قرار دارند.

این محصولات از لحاظ مقاومتی نسبت به میلگردهای A1 مقاوم تر می باشد. از لحاظ کاربرد در صنعت ساختمان نیز بیشتر در میلگردهایی که عملکرد برشی دارند مانند خاموت ها ، کمرکش های دیوارهای برشی قابل استفاده می باشند.

 تنش جاری میلگرد A2 3000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی آن 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. همچنین تغییر شکل پلاستیکی این محصول در محدوده 19 درصد تعیین شده است. جوشکاری بر روی این محصول در صورت اجبار ممکن می باشد ولی توصیه می شود در صورت امکان از جوشکاری آن پرهیز شود.

 

ویژگی های میلگرد A3

این میلگرد نسبتا خشک و ترد بوده و برش دادن آن بسیار آسان است. از این رو برای قیچی کردن آن نیازی به دستگاه های ماشینی نبوده و به راحتی با قیچی دستی برش داده می شوند.

این محصول به دلیل این که ترد و خشک است در صنعت آهنگری و شغل های مرتبط با آن کاربرد ندارد. زیرا امکان فرم دهی و تغییر شکل در آن به هیچ عنوان وجود ندارد. جوشکاری نیز بر روی آن مجاز نیست.

شکل ظاهری آن کمی شبیه به نوع A2 است. با این تفاوت که آج های آن به شکل ضربدری و حالت هشتی و هفتی است.

تفاوت قیمت میان میلگردهای A2 و A3

قیمت میلگردها بستگی به میزان انعطاف، آج و مقاومت کششی آنها دارد. با توجه به نوسانات قیمت ها نمی توان قیمت دقیقی برای میلگردها تعیین کرد. به طور کلی قیمت میلگرد A2 و A3 بسیار نزدیک به هم است و تنها فاکتوری که موجب تفاوت قیمت در آنها می شود ابعاد، برند سازنده و مقدار آنها است.

همانطور که ملاحظه کردید عمده تفاوت میلگردهای A3 و A2 در میزان مقاومت تسلیم، مقاومت کششی، انعطاف پذیری و آج های آنهاست. به طوری که میلگردهای A2 بسیار نرم تر از میلگردهای A3 است. توصیه می شود هنگام خرید میلگرد به این فاکتورها توجه کرده و با توجه به نوع مصرف خود آنها را خریداری کنید.

کاربرد میلگرد a2 و a3 و سایر میلگردها

کاربرد میلگرد :a1

میلگرد a1 نرم و شکل پذیر است، به همین دلیل برای عملیات جوشکاری و آهنگری مناسب می باشد. این میلگرد معمولاً به عنوان شفت در سازه ها و پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد میلگرد :a2

میلگرد a2 عمدتاً برای خاموت زنی و مش بندی مورد استفاده قرار می گیرد. توصیه می شود که تا حد امکان عملیات جوشکاری بر روی این نوع میلگرد صورت نگیرد.

کاربرد میلگرد :a3

میلگرد a3 در مقایسه با دیگر انواع میلگرد بیشترین کاربرد و مصرف را در پروژه های عمرانی و ساختمانی در ایران دارد. انجام عملیات جوشکاری و آهنگری بر روی این نوع میلگرد اکیداً توصیه نمی شود. از میلگرد a3 در اجرای تیر و ستون و همچنین ستون استفاده می شود.

کاربرد میلگرد :a4

میلگرد a4 در مقایسه با سه نوع میلگرد دیگر از سختی و استحکام بیشتری برخوردار است اما در پروژه های ساختمانی در ایران کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی پروژه ها در بتن آرمه (به جز قاب های خمشی و دیوارهای برشی) آن را به کار می گیرند. در صورت استفاده از این نوع میلگرد در پروژه های عمرانی برخلاف این حقیقت که وزن سازه به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد، استحکام سازه بالا می رود.

منبع : https://ahanhyper.com/

آخرین مطالب