دوربین مداربسته چرخشی

  دوربین مداربسته چرخشی امروزه حفظ امنیت یک ساختمان برای افرادی که در آن حضور دارند دارای اهمیت زیادی

توسط ATSHNEWS در 10 اردیبهشت 1401

 

دوربین مداربسته چرخشی

دوربین مدار بسته چرخشی

امروزه حفظ امنیت یک ساختمان برای افرادی که در آن حضور دارند دارای اهمیت زیادی می‌باشد. وجود دوربین‌های مدار بسته در یک ساختمان می‌تواند امکانات زیادی همچون حفظ امنیت و جلوگیری از ورود و خروج‌های غیر ضروری  را در اختیار کاربر قرار دهد و امکان مدیریت اوضاع را برای افراد فراهم می‌کند. دوربین‌های مداربسته دارای انواع مختلفی می‌باشد که یکی از آن‌ها، دوربین مدار بسته چرخشی می‌باشد که در ادامه راجع به این دوربین اطلاعات بیشتری را ارائه خواهیم کرد.

دوربین مدار بسته چرخشی چیست؟

به نوعی از سیستم امنیتی که در فصاهای بزرگ مورد استفاده واقع می‌شود و می‌تواند محدوده دید بزرگی داشته باشد دوربین مدار بسته چرخشی گفته می‌شود. این دوربین دارای زاویه 360 درجه می‌باشد یعنی می‌تواند 360 درجه بچرخد و امکان کنترل تمام اطراف را به شما ببخشد که به خاطر همین قابلیت دارای طرفداران زیادی می‌باشد. دوربین مدار بسته چرخشی به نام‌های دوربین مدار بسته گردان، دوربین مدار بسته کنترل از راه دور و دوربین مدار بسته PTZ  و دوربین مدار بسته فست دام Fast Dome  نیز شناخته می‌شود که شاید هنگام خرید آن در بازار با این نام‌ها مواجه خواهید شد.

انواع دوربین مدار بسته چرخشی

انواع دوربین مدار بسته چرخشی

دوربین مدار بسته چرخشی را می‌توان از لحاظ کاربری به دو نوع out Door  و in Door  تقسیم‌بندی کرد. نوع out Door  آن طوری طراحی شده است که دارای مقاومت بسیار بالایی می‌باشد و اغلب برای فضای باز و در محیط‌های سرباز استفاده می‌شود. بیشترین استفاده‌ای که از این مدل دوربین مدار بسته می‌شود در خیابان‌های شهر است که می‌تواند سالیان سال بدون اینکه آسیبی ببیند کار کند. اما نوع دوم یعنی دوربین مدار بسته چرخشی in Door  اغلب در محیط‌هایی که کمتر در معرض شرایط جوی قرار دارد یعنی محیط‌های سرپوشیده نصب می‌شود که دارای مقاومت کمتری نسبت به نوع اول می‌باشد.

کاربرد دوربین مدار بسته چرخشی

به طور کلی از دوربین‌های مدار بسته در مناطقی که نیازمند حفاظت هستند استفاده می‌شود تا بتوان از خطرات احتمالی جلوگیری نمود‌. اما دوربین‌های مدار بسته چرخشی به دلیل قابلیت ویژه‌ای که دارا هستند نسبت به دیگر دوربین‌های مدار بسته کارایی بیشتری دارند‌ مثلا می‌توانند تمام زوایا را تحت پوشش قرار داده و از آن‌ها فیلم و عکس تهیه کنند. به همین خاطر در اغلب کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، پارکینگ‌های بزرگ و ... از این دوربین استفاده می‌شود که اغلب می‌تواند بهترین کارایی را از خود نشان دهد.

نحوه چرخش دوربین مدار بسته چرخشی

نحوه چرخش دوربین مدار بسته چرخشی

شاید یکی از سؤالاتی که ذهن بیشتر افراد را به خود مشغول کرده باشد نحوه چرخش دوربین مدار بسته چرخشی باشد که باید در جواب گفت این دوربین‌ها دارای روش‌های مختلفی برای چرخش می‌باشند که می‌توان هر کدام از آن‌ها را با توجه به شرایط انتخاب نمود‌. هنگام استفاده از این دوربین‌های مدار بسته به یاد داشته باشید که آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که به سمت راست، چپ، بالا و پایین بچرند و چرخش آن‌ها فقط محدود به اطراف خود نخواهد بود.

روش‌های چرخش دوربین مدار بسته چرخشی شامل

·         چرخش به صورت دستی که اغلب کمتر مورد استفاده واقع می‌شود زیرا دوربین‌ها اغلب در ارتفاع بالا نصب می‌شوند و امکان دسترسی به آن‌ها سخت خواهد بود.

·         چرخش خودکار که باید این قابلیت را در این دوربین‌ها فعال نمود تا بتوانند هنگامی که در اطراف خود حرکتی احساس کردند به همان سمت تغییر زاویه بدهند. چرخش خودکار اغلب برای زمانی که کسی در محیط حضور نداشته باشد مورد استفاده واقع می‌شود تا بتواند در صورت سرقت از آن عکس و فیلم تهیه کند‌.

·         چرخش از طریق نرم‌افزارهای نظارتی که قابلیت نصب آن‌ها روی سیستم دوربین وجود دارد و امکان کنترل از راه دور آن را برای کاربر فراهم می‌کند. مدیران و صاحبان مشاغل می‌توانند از طریق این قابلیت حتی وقتی در محیط‌کار حضور ندارند نیز به آن نظارت داشته باشند‌ و کیفیت عملکرد کارکنان را بهبود بخشند.

·         چرخش به وسیله یک جوی استیک که یک اهرمک می‌باشد و از طریق دسته عمودی خود امکان چرخش دوربین مدار بسته را به کاربر به جهت‌های مختلف می‌دهد‌. یکی از معایبی که این روش دارا می‌باشد امکان خرابی اهرمک است که باید توجه داشت هنگام استفاده از آن نهایت ظرافت را به کار برد تا آسیبی نبیند و خراب نشود.

می‌شود که هر کدام از این روش‌ها می‌تواند باعث راحت‌تر شدن کار با دوربین مدار بسته چرخشی شود.

سخن آخر

امروزه شرایط اجتماع باعث شده است وجود دوربین مدار بسته برای اغلب محیط‌هایی که دارای رفت‌ و آمد بالایی می‌باشند واجب باشد. شرکت‌های تولید کننده دوربین مدار بسته نیز با توجه به این موضوع روز به روز در حال ارائه مدل‌های جدیدتری به بازار می‌باشند تا بتوانند تمام نیازهای مشتریان خود را برطرف سازند. یکی از جدید‌ترین مدل‌های ارائه شده به بازار دوربین مدار بسته چرخشی می‌باشد که امکان خرید آن از تمام فروشگاه‌های معتبر همچون فروشگاه پرند سیستم وجود دارد. این برند با ارائه انواع دوربین‌های مدار بسته دایناتک می‌تواند گزینه خوبی برای خرید با کیفیت باشد.

منبع: پرند سیستم

آخرین مطالب