دنا پلاس بهتر است یا جک J4؟

دنا پلاس توربو و جک J4 محصولاتی از خودروسازی‌های ایران‌خودرو و کرمان‌موتور هستند که با یک سال تفاوت در عرضه

توسط ATSHNEWS در 10 تیر 1399
آپلود عکس دنا پلاس توربو و جک J4 محصولاتی از خودروسازی‌های ایران‌خودرو و کرمان‌موتور هستند که با یک سال تفاوت در عرضه به بازار ایران معرفی شدند. ایران‌خودرو دنا پلاس توربو را در نتیجه عدم رضایت مشتریان از نسل‌های قبلی این خودرو یعنی دنا و دنا پلاس عرضه کرد اما باوجود فروش خوب در زمان عرضه به دلیل عدم تناسب قیمت و امکانات و بدقولی‌های ایران‌خودرو، تعداد خریداران ناراضی رو به افزایش گذاشت. کرمان‌موتور نیز با عرضه جک j4 به‌جای j5 در سال 96 دست به اقدامی عجیب زد. بااین‌حال طرفداران خودروی جک این محصول جدید را تنها نگذاشته و به‌خوبی از آن استقبال کردند. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا میان سدان ایرانی و چینی هم‌نسل مقایسه‌ای جامع و کامل را پوشش دهیم تا در هنگام خرید یاری‌دهنده شما باشد و بفهمیم که آیا قیمت دنا پلاس مناسب است؟ قیمت جک J4 چطور؟

طراحی

آپلود عکس ویژگی‌های ظاهری هر دو خودرو نسبت به نسل‌های قبلی تغییر زیادی نکرده است. دنا پلاس توربو بیشتر با هدف اصلاح بخش فنی روانه بازار شد. بنابراین طراحان آن به‌جز تغییرات ظاهری کوچک و جزئی که چندان مشخص نیست، زحمت دیگری به خود ندادند. جک J4 نیز دارای همین وضع بوده و با پیروی از اصول طراحی جک، چهره جدیدی را به نمایش نگذاشته است. اما اگر با دید منتقدانه به دنا پلاس توربو و جک J4 بنگریم، ظاهر جک J4 را بیشتر می‌پسندیم. چراکه این خودرو ظاهری به‌روزتر نسبت به رقیب ایرانی خود دارد. به‌کارگیری مواد بی‌کیفیت و پلاستیک‌های خشک در کابین خودروهای چینی، موضوع عجیبی نیست. کابین جک J4 نمونه موفق دیگری از کپی‌برداری چینی‌هاست و در ردیف کابین‌های شیک و جادار قرار می‌گیرد. اما کیفیت مواد استفاده‌شده کمی توی ذوق می‌زند که البته با توجه به قیمت تمام‌شده این خودرو چندان دور از انتظار نیست. در فضای کابین دنا پلاس توربو نیز شاهد تغییرات موفقی هستیم که فضای داخلی آن را اسپرت‌تر از پیش ساخته است. هرچند که قیمت تمام‌شده دنا پلاس توربو انتظار کیفیتی بیشتر از حد موجود را در خریداران به وجود می‌آورد.

مشخصات فنی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، طراحان دنا پلاس توربو درنتیجه نارضایتی‌های مشتریان از بخش فنی دنا پلاس تنها در مشخصات فنی آن تغییر چشمگیری ایجاد کرده‌اند. بااین‌وجود عدم کیفیت این بخش به نسبت قیمت تعیین‌شده نیز نارضایتی خریداران را به دنبال داشته است. پیشرانه 4 سیلندر خطی دنا پلاس توربو مجهز به سیستم توربوشارژ EF7 بوده و با حجم 1.7 لیتر قادر به تولید 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور است. این در حالی است که رقیب چینی با استفاده از پیشرانه‌ای 4 سیلندر. 1500 سی‌سی تنها 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند. گیربکس 5 سرعته دستی دنا پلاس توربو نیز یکی دیگر از مواردی است که تناسبی با قیمت آن ندارد. البته در برخی مدل‌های جدید نمونه‌های CVT اتوماتیک که در جک J4 نیز وجود دارد، نصب شده است. دنا پلاس توربو با دارا بودن شتاب 10 ثانیه‌ای، با ثبت رکورد 3.5 ثانیه کمتر از جک J4 در جایگاه بهتری ازنظر شتاب‌گیری قرار دارد اما مصرف سوخت آن 1.7 لیتر بیشتر از جک J4 و برابر با 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. علاوه بر شتاب‌گیری سریع‌تر شما می‌توانید حداکثر سرعت 205 کیلومتر بر ساعت را با دنا پلاس توربو تجربه کنید درحالی‌که جک J4 تنها تجربه سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را برای شما رقم میزند.

امکانات رفاهی

هردو خودروساز ایرانی و چینی برای جلب رضایت مشتریان خود، امکانات رفاهی بیشتری نسبت به خودروهای قدیمی‌تر خود معرفی کرده‌اند. تجهیزاتی نظیر دی‌لایت، مه‌شکن‌های جلو و عقب، آینه‌های جانبی و شیشه‌های برقی امکاناتی است که در هردو خودرو به چشم می‌خورد. دنا پلاس با دارا بودن سیستم صوتی با پشتیانی از فرمت‌های بیشتر، نمایشگر 7 اینچی لمسی، سانروف، تهویه خودکار، صندلی‌های برقی جلو قابل تنظیم در 8 حالت مختلف، صندوق پران داخلی، روشنایی موقت در تاریکی و قطع خودکار سوخت در هنگام تصادف از جک J4 موفق‌تر عمل کرده است. بااین‌حال جک j4 مجهز به گرم‌کن آینه‌های برقی، کامپیوتر سفری و TMPS است که در دنا پلاس دیده نمی‌شود. ازنظر تجربه رانندگی هردو خودرو سواری نرم و راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورند. جک J4 خودرویی کاملا شهری است بنابراین نباید انتظار رفتاری شایسته را در جاده از آن داشت. اما دنا پلاس با شتاب‌گیری بهتر می‌تواند تجربه بهتری از رانندگی در جاده و سرعت‌های بالاتر را به شما ببخشد. اما نفوذ صداهای آزاردهنده به فضای کابین ممکن است کمی باعث آزار شما شود.

ایمنی آپلود عکس

نبود کیفیت ایمنی قابل‌اطمینان به علت نبود نتایج تست‌های معتبر ایمنی در خودروهای ساخت داخل و چینی، موضوع چندان عجیبی نیست. هرچند که ادعای سازندگان چیزی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد اما نگاهی به تجربه خریداران و تجهیزات ایمنی این خودروها گواه این مطلب است. تجهیزات ایمنی دنا پلاس شامل سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، قفل مرکزی، کروز کنترل، دوربین و سنسور عقب، 2 کیسه هوای راننده و سرنشین به همراه 2 کیسه هوای جانبی سفارشی و ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD است. هرچند که این امکانات از بسیاری از خودروهای داخلی بیشتر است اما در مقایسه با قیمت تمام‌شده این خودرو اصلا قابل‌قبول نیست. وضعیت جک J4 حتی از این هم بدتر بوده و شرکت سازنده تنها ایموبلایزر، قفل مرکزی، کروز کنترل، 4 کیسه هوا و ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب مجهز به ABS و EBD را برای حفظ ایمنی سرنشینان در نظر گرفته است. جمع‌بندی اگر توجه کرده باشید در بخش‌های مختلف این مقاله به عدم تناسب قیمت و کیفیت هردو خودرو اشاره کردیم. نکته‌ای که در بازار امروز ایران در مورد بسیاری از خودروهای دیگر صدق می‌کند. بااین‌وجود به دلیل افزایش بی‌وقفه قیمت خودروهای باکیفیت، این دو خودرو فقط به علت همخوانی با بودجه دارای بازار فروش خوبی هستند. اگر به دنبال خودرویی بالاتر از 100 میلیون هستید و انتظار خیلی زیادی از خودروی خود ندارید، بسته به سلیقه خود می‌توانید از بین دنا پلاس توربو و جک J4 یکی را انتخاب کنید. علاوه بر سلیقه در نظر دانستن اینکه دنا پلاس توربو دارای موتور قدرتمندتر، امکانات رفاهی بیشتر، شتاب‌گیری بهتر و خدمات پس از فروش در دسترس‌تری بوده و جک J4 دارای طراحی بهتری است می‌تواند به شما کمک کند.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن