توسعه فردی

توسعه فردی انسان‌ ها ذاتا خواستار رشد و پیشرفت، ثروت زیاد، تناسب اندام، روابط اجتماعی بالا و ... هستند

توسط ATSHNEWS در 24 اردیبهشت 1401

توسعه فردی

توسعه فردی

انسان‌ ها ذاتا خواستار رشد و پیشرفت، ثروت زیاد، تناسب اندام، روابط اجتماعی بالا و ... هستند. اما افراد زیادی به طور دقیق نمی دانند این کار ها را به چه صورت انجام دهند. توسعه فردی، راهی برای رسیدن به این مهارت ها می باشد، که باید زیر نظر افراد متخصص آموزش‌ های لازم و اصولی را دید. سایت خانم مریم مبارکی می تواند در زمینه توسعه فردی به شما کمک کند. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با توسعه فردی و مزایای آن آگاه کنیم.

تعریف توسعه فردی

تلاش برای تغییر و تبدیل شدن به نسخه بهتری از خود را توسعه فردی می نامند. در توسعه فردی فعالیت ‌هایی وجود دارد که در شکوفا شدن و شناسایی استعداد، یادگیری و حتی ثروتمند شدن بسیار موثر می باشد. به طور کلی توسعه فردی یعنی تقویت هر مهارتی که می خواهید در آن رشد و پیشرفت کنید.

هدف از توسعه فردی چیست؟

هدف از توسعهفردی چیست؟

هر فردی برای توسعه فردی خود هدف های متفاوتی دارد که در زیر به ذکر مهم ترین هدف های توسعه فردی می‌ پردازیم:

1.     تنظیم ساعت خواب

2.     تجربه پیشرفت در زندگی

3.     بهبود هوش هیجانی

4.     تقویت شدن اراده

5.     منفعل نبودن

6.     گسترش شبکه ارتباطی

7.     گوش دادن فعال

8.     داشتن اعتماد به نفس بالا

9.     کنار آمدن با خود و دیگران

10.                        تغییر عادت ‌های بد

11.                        رشد مهارت سازگاری

12.                        ایجاد عادت ‌های خوب

13.                        امید به آینده

14.                        تقویت مهارت در گفتن کلمه نه

15.                        شادابی در زندگی

16.                        بهبود مهارت مدیریت زمان

17.                        شکست ناپذیر بودن

18.                        مدیریت انتظار از دیگران

19.                        غلبه بر اهمال کاری

20.                        لذت بردن از زندگی

21.                        یادگیری زبان بدن

22.                        تغذیه سالم

23.                        رشد خلاقیت

24.                        یادگیری زبان جدید

25.                        شناسایی نقاط ضعف

26.                        تعادل بین کار و زندگی

موانع دسترسی به توسعه فردی

قدم گذاشتن در این را قطعاً سختی‌ ها و دشواری‌ هایی را به همراه دارد. در زیر به چهار مانع دسترسی به توسعه فردی و همچنین رفع آن ها اشاره خواهیم کرد:

·         شرایط مالی

یکی از عواملی که باعث جلوگیری از توسعه فردی می شود، نداشتن شرایط مالی مناسب است، زیرا برای رسیدن به توسعه فردی باید در دوره های آموزشی شرکت کرد. شاید فردی بتواند با جستجو در اینترنت مقالات آموزشی زیادی را درباره توسعه فردی مطالعه کند و از آن ها برای رشد بیشتر خود استفاده کند، اما هرگونه هزینه برای یادگیری یک نوع سرمایه برای آینده خود فرد است.

·         وابستگی ها

سومین مانع رسیدن به توسعه فردی، وابستگی است. وابستگی های بی دلیلی هستند که قسمتی از زندگی روزمره را درگیر خود می ‌کنند. کسانی که به خود شکوفایی رسیده اند باید به انسان های دیگر نیز اهمیت بدهند اما به گونه ‌ای نباشد که به زندگی خود لطمه وارد کنند. بنابراین از فکر های مزاحم و اضافی خود را خلاص کنید و روی آینده خود متمرکز شوید.

·         کمبود اعتماد به نفس

اولین چیزی که هر فردی در خود با آن مواجه خواهد شد نبود اعتماد به نفس است. فرد با خود فکر می‌ کند، آیا می توانم مهارت های لازم برای توسعه فردی را یاد بگیرم؟ باید ابتدا به این فکر کند که آیا قصد تغییر در خود را دارد؟ اگر پاسخ مثبت باشد تا حد زیادی باعث انگیزه در فرد می ‌شود.

توسعه فردی چه تاثیری بر فرد می گذارد؟

توسعه فردی می‌ تواند در زندگی هر فردی تاثیر گذار باشد و او را به فرد دیگری از لحاظ افکار، گفتار، رفتار و ... تبدیل کند. در زیر به شرح برخی از تاثیرات توسعه فردی بر فرد می ‌پردازیم:

1.     خودآگاهی: ابتدا در توسعه فردی شخص بیشتر با خود آشنا خواهد شد و می تواند بفهمد هدف و اعتقاد های او در زندگی چه چیزهایی است. با فکر کردن به آرزوهای خود به زندگی خود رنگ ببخشد و سپس هدف های خود را دنبال کند تا به پیشرفت برسد.

2.     پیدا کردن مسیر: زمانی که فرد به خود آگاهی برسد و هدف خود را مشخص کند و به آن ایمان داشته باشد، دیگر تصمیم گیری برای او آسان خواهد بود و نیازی نیست وقت خود را بیهوده بگذراند. با در نظر گرفتن راه درست دیگر راه اشتباهی را نخواهد رفت.

·        افزایش انگیزه: زمانی که فرد می داند چه چیزی نیاز دارد، حتی اگر به انجام آن کار علاقه ای نداشته باشد آن را انجام می ‌دهد، زیرا فرد می داند که چه سودی در آن کار است و به او انگیزه می دهد.

از دیگر تاثیرات توسعه فردی بر شخص می توان به پیشرفت به جلو، انعطاف ‌پذیری زیاد، روابط بهتر، عزت نفس، تمرکز بالا و ... اشاره کرد.

مزایای توسعه فردی

مزایای توسعه فردی

اگر در مسیر توسعه فردی قدم بردارید در واقع روی خود سرمایه گذاری کرده اید و قطعا ضرر نخواهید کرد. به طور کلی با قدم برداشتن در مسیر توسعه فردی دیگر منتظر رخ دادن اتفاق های خوب نیستید، بلکه خودتان اتفاق های خوب را برای خود رقم می زنید. توسعه فردی دارای مزایای زیادی است که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

·        بالا رفتن شناخت نسبت به خود

·        پیدا کردن چشم انداز روشن جهت ادامه مسیر زندگی

·        عملکرد خوب به هنگام مواجه با مشکلات

·        عملکرد خوب در تصمیم گیری های حساس

·        تبدیل شدن به فردی هوشمند

·        توانایی برقراری ارتباط با دیگران

·        تبدیل به الگو برای دیگران

·        یادگیری مباحث جدید

سخن پایانی

بسیاری از افراد تصور می‌ کنند تا توسعه فردی یک فرایند کوتاه است و سریع به پایان می ‌رسد. اما به هیچ عنوان این گونه نیست، دنیای امروز به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است. پس باید انسان خود را با سرعت دنیا هماهنگ کند. اگر دوست دارید زندگی خود را از یکنواخت بودن در بیاورید و در آن تغییری ایجاد کنید حتماً فرایند توسعه فردی را پیش بگیرید. با گذراندن دوره توسعه فردی زیر نظر بهترین مربی ها قطعاً به آدم دیگری تبدیل خواهید شد. می توانید از سایت خانم مریم مبارکی برای توسعه و رشد فردی خود کمک بگیرید. در این مطلب قصد داشتیم شما را با توسعه فردی آشنا کنیم.

 

 منبع : maryammobaraki.com

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن