تصویر زیر پیستون ریختگی را نشان می دهد

در صورتی که پیستون تنها زمانی که موتور سرد است بزند ، مضاعف مهم نمیباشد . این پیستون نیز مثل پیستون سدیمی میبا

توسط ATSHNEWS در 26 اردیبهشت 1401
در صورتی که پیستون تنها زمانی که موتور سرد است بزند ، مضاعف مهم نمیباشد . این پیستون نیز مثل پیستون سدیمی میباشد . به کمک تجهیزات مدرن و پیشرفته ای نظیر کوانتومتر با قابلیت و امکان میزان گیری میکرونی و نیز آزمایشگاه های در دست گرفتن کیفی و انجام آزمون های مختلف مانند آزمون خلاء و ارزیابی حرارتی، مواد مذاب بهسازی و مهیا ریخته گری ثقلی در قالب های فولادی می گردد. سطح بالای پیستون ذیل ، گنبدی شکل می باشد. 1ـ بیضی ساختن پیستون : چون گرمای احتراق به بالای پیستون می‌رسد و آن منطقه و نصیب قرار گرفتن گژن پین بیشتر از تمامی جا گرم میگردد ، دارای انبساط بیشتری هست كه همین انبساط موجب چسبیدن پیستون به سیلندر و اشكال در كار موتور می‌گردد بدین ترتیب پیستون را بیضی میسازند كه آن گاه از گرم شدن انبساط پیدا كرده و حالت دایره پیدا میكند. 1- پیستون های چدنی : این پیستون ها بیشتر در پیشین ساخته میشدند و حساس خواص لغزشی خوبتر و انبساط كمتر هستند . 2- پیستون های آلومینیومی : این پیستون ها علاوه بر آلومینیوم کلیدی آلیاژهای مس و نیكل و منیزیوم و سیلكن میباشند و حرارت وارده را خوب تر انتقال می‌دهند و صدای كمتری دارا هستند و بعلت سبك بودن راندمان وزنی موتور را بهبود میبخشند . اما در موتورهایی که احتمال آب شدن آلومینیوم وجود دارد، دسته هایی که از جنس چدن هستند، همچنان کاربرد خود را نگهداری کرده اند. مواد بکار رفته در پیستون، آلیاژ مخصوصی از آلومینیوم و یک‌سری عنصر فلزی هست که طی روند گوناگون و با رعایت استانداردهای جهانی نظیر ISO/TS 16949 تبدیل به محصولات قابل ارائه به مشتریان می گردد. در سرانجام زدن پیستون صدایی خفه ، بر طنین و زنگدار به گوش می سد . همین صدا در سرانجام نوسان پیستون در سیلندر ساخت می شود . رینگ پیستون هم به ادله خاصیت ارتجاعی آن، از چدن یا آلیاژهای فولادی ساخته می شود. علت ساخت این صدا غالباً خرابی گونه موتورها ، ملحقات موتور یا اجزای سیستم تخلیه است . همین صدا در بدور آهسته وقتی جرقه آوانس هست ، پر‌نور خیس شنیده می شود . صدا تلق تلق منظمی هست که در زمان های پایین موتور شنیده می شود و ممکن است در عصر های فراتر به گوش نرسد . چنانچه تسمه پروانه شل و یا این که خیلی خشک باشد زمانی ناگهان گاز دهیم صدای سوت شنیده خواهد شد . خواسته از صدای موتور ، هر مدل صدای ناخوشایندی از قبیل ، زوزه کشیدن ، تق تق نمودن ، تاپ تاپ نمودن و سوت کشیدن است . تیم رینگ، معمولا از بالا به پایین، شامل رینگ فشار، حلقه وایپر و حلقه روغن می باشد که تمامی آن ها از فولاد یا این که چدن ساخته شده اند. علل دیگر تولید همین صدا عبارتند از : لق بودن تاپیپ ها و ضعیف بودن غنر سوپاپ ، گاهی پس از واضح شدن موتور ، یا بعد از گرم شدن آن ، صای تاپیپ جدا می شود . صدای حلقه پیستون شبیه صدای سوپاپ و تاپیپ می باشد اما صدای رینگ در زمان عجله گیری موتور بلندرتر می باشد . یکی از منابع احتمالی لرزش ، صحیح منقطع نشدن سیستم تخلیه و اگزوز از بدنه خودرو می باشد . این شرایط به موتور شما آسیب می زند، احتمالاً دود بیرون شده از اگزوز نیز تغییر و تحول رنگ می دهد و به رنگ آبی در می آید. رینگ چسباندن وقتی رخ می دهد که رینگ، خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است، پیستون در درون سیلندر به سختی حرکت می کند و روغن به میزان مطلوب تقسیم نمی شود. همان طور که در بخش قبل تفسیر داده شد، تقسیم بندی حلقه بر مبنای کارکرد و همچنین محل قرارگیری صورت می گیرد. وقتی که شما شروع میزنید و سوخت وارد سیلندر موتور می‌گردد , پیستون یاتاقان پیستون به وسیله میل لنگ به سمت بالا هل دیتا شده و بنزین یا گاز را به شدت در سر سیلندر متراکم مینماید . این صدا زوزه ای می باشد که حین اندک گاز دادن به ازای بدور موتور خاص یا میزان مشخصی بازشدگی روزنه گاز به وجود می آید . کارکرد رینگ های متراکم، جلوگیری از خروج گاز است، در حالی که حلقه های روغن، مقدار روغن روی جداره پیستون را در اختیار گرفتن می کنند. امتحان های نشت و تراکم سیلندر هم می توانند به یافتن عیب امداد نماید . به جهت یافتن شاتونی که صدا می نماید ، می بایست امتحان بالانس سیلندر را انجام دهید و وایرها را یکی یک عدد قطع کنید. رخنه افقی پیستون ها در زیر حلقه ها می باشد و به تیتر سد حرارتی ، از هدایت گرمای نصیب رینگ ها به بدنه پیستون-که اهمیت دست‌کم بازی نسبت به سیلندر است-جلوگیری کند. 3 ـ وجود شكافهای حرارتی بر روی پیستون : همین شكافها به شكل T و در دامنه پیستون تعبیه می‌شوند و در اثر گرما این شكافها به هم رسیده و از چسبیدن پیستون به سیلندر دوری میكنند و در ضمن كمترین لقی میان پیستون و سیلندر را ایجاد مینمایند كه سبب ارتقاء كمپرس و توان موتور می‌شود . چنانچه از تایپ کردن همین مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید دیتاها بیشتری در آیتم لیست بها پیستون پیکان لطفا از صفحه ما بخواهید.
آخرین مطالب